Tanel Turk plaanib taevalikku äri

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Saarte Hääl

Saaremaa ühisgümnaasium edukalt lõpetatud, seadis Tanel Turk (22) sammud Tartu suunas. Nimelt asub seal üks selline kool, mille sarnast teist Eestis pole – Tartu lennukolledž (TAC). Tanel õpib praegu 3. kursusel LENNUNDUSETTEVÕTTE JUHTIMIST.

Saarlased kipuvad tavaliselt merele, kuidas siis see juhtus, et sina õhku kipud tõusma? Kas kaalusid ka teisi erialasid (kui jah, siis milliseid)?

Kui nii sõna-sõnalt võtta, siis isiklikult mina ei hakkagi õhku tõusma, küll aga loodetavasti töötama koos inimestega, kes aeg-ajalt õhku tõusevad. Ma ei oskagi öelda, kust see huvi lennunduse vastu tuli, igatahes juhtus see keskkooli ajal.



Enne lennukooli astumist kaalusin ka Eesti mereakadeemias laevajuhi eriala ning TTÜ-d. Siiski olid need varuvariandid. Kui poleks kohe sisse saanud, oleks pärast sõjaväge või linnalubade ajal uuesti proovinud TAC-i saada. Üks tuttav õppis ka samal erialal, tema kaudu infot saingi ja huvi lennukite ja lennujaamade vastu oli mul juba varem. Nii ta läks.



Milliseid eksameid oli vaja sinu erialale sisseastumiseks? Kas olid ka mingid erialased katsed?

Oli vaja matemaatikat või füüsikat ning üht võõrkeelt. Kohapeal viiakse läbi psühholoogilised katsed, mis annavad ülevaate sisseastuja psühholoogilisest võimekusest, ja individuaalne vestlus.



Pilootidel ja lennujuhtidel on vaja läbida ka tervisliku sobivuse kontroll. Selle kohta on rohkem infot kodulehel. Kehalised katsed, sealhulgas nägemise kontroll, on vajalik vaid õhusõiduki juhtimise ja lennujuhtimise erialal



Kui palju inimesi sellele erialale kandideeris? Palju su kursusel rahvast on? Kas tüdrukuid ka õpib? On teil mingeid erilisi ühiseid ettevõtmisi, mida teiste kõrgkoolide tudengitel pole?

Seda, mitu inimest minu erialale kandideeris, ma enam täpselt ei mäleta. Kursusele võeti vastu umbkaudu 70 õpilast, kes algul õpivad kolm semestrit koos baasaineid ning siis jagunevad vastavalt erialale pisematesse gruppidesse. Tüdrukuid on meil koolis peaaegu samapalju kui poisse, mõnes grupis rohkemgi.



Tudengielu lennukolledžis on üldjuhul sarnane teiste ülikoolide eluga. Kui midagi välja tuua, siis vast seda, et kool toetab igasugust sportlikku tegevust. Organiseeritakse nii spordipäevi kui ka mõõduvõtmisi teiste lennundusalaste koolidega Balti riikidest. Samuti korraldatakse igakuiselt väga toredaid stiilipidusid, filmiõhtuid, tublimaid premeeritakse õppereisidega erinevatesse asutustesse.



Kas TAC-il on oma ühiselamud ka või peab kohe hakkama korterit otsima?

Ühiselamu on olemas, kuid hetkeseisuga asub see Ülenurme lennujaama külje all, mis on Tartust umbes 10 km väljas. See variant on ideaalne 3. ja 4. kursuse üliõpilastele, kelle õppetöö toimubki lennujaamas.



Esmakursuslastel on aga igati sobiv teha nukker nägu pähe ja küsida tuba koolist 200 meetri kaugusel asuvatest EMÜ (Eesti maaülikool) ühiselamutest. Minu teada pole tubade olemasolu korral kellelegi ära öeldud. Mina elasin esimesel aastal EMÜ ühiselamus, nüüd aga korteris.



Eestis pole ju eriti palju lennujaamu. Kuhu sa tööle lähed? Kas välismaale või lood oma ettevõtte?

Eestis on küll vähe lennundusettevõtteid, kuid kõik need on kiirelt arenevad. Seega arvestades fakti, et on vaid üks kool, mis neile kõigile spetsialiste koolitab, arvan, et võimalused oma eriala peal töötada on kindlasti suuremad kui mõne muu kooli lõpetamisel.



Aga enda kohta ei oska praegu veel midagi öelda, eks paistab. Tahaks mõnda Eesti suuremasse ettevõttesse ennast tööle sokutada, Tallinna lennujaam oleks päris ahvatlev. Eks ettevõtted ise ka pakuvad aeg-ajalt tööd, aga nagu igal pool mujalgi, tuleb ise julge olla ja ennast pakkuma minna. Muidu võidki ootama jääda.



Kas sa saad ka piloodipaberid ehk kas lennukolledžis on kõigil õppekavas lennutunnid sees?

Piloodipaberid saavad lennukolledžis siiski vaid piloodid, kuna lennutunnid on kallid, ja minu erialal ei oleks lennuki juhtimise oskus esmavajalik.



Kas su erialal on mingeid spetsialiseerumise võimalusi ka? Räägi neist.

Eks ikka, aga üldjuhul juhtub see alles magistriõppes või juba töötades, kuna iga lennundusettevõte koolitab oma töölisi aktiivselt ja individuaalselt vastavalt töö iseloomule. Küll aga jaguneb lennundusettevõtte käitamise õppekava kolmeks: lennundusettevõtte juhtimine, õhusõiduki hooldus, lennujaamatehnika käitamine.



Mis teeb lennundusettevõtte juhtimise tavalise ettevõtte juhtimisest erinevaks? Mis on need ained, mida sa juurde õpid? Kas tavalisel ärijuhtimist õppinud inimesel oleks keeruline lennundusettevõtet luua, st millistest teadmistest tal vajaka jääks?

Eks lennundusettevõte on mingil määral teiste ettevõtete sarnane, kuid siiski on ka väga palju erinevaid nüansse, mida tuleb õhutranspordiga tegeledes jälgida. Eelkõige on need seotud just turvalisuse tagamisega. Näiteks see, milline peab olema turvakontroll oma töötajate osas, et kellelgi mingeid terroristlikke ideid pähe ei tuleks. Või noh, ideid ei saa piirata, küll aga teostust.



Kus sina praktikal käid või käinud oled?

Esimese kahe kursuse jooksul on mul olnud vaid tutvusmispraktika, mille käigus tutvustati kõigi Eesti lennundusettevõtete igapäevast tööd. Kool leiab praktikakohad, vähemalt seni on niimoodi olnud. Kolmandal kursusel niisamuti, aga täpne koht pole veel teada.



Räägi üks lõbus lugu kooliga seoses.

Võib-olla üks anekdoot, mille meile rääkis TÜ füüsika õppejõud. Üks professor pidas üli-koolis loengut. Loengu alguses võttis ta välja klaaspurgi ja täitis selle umbes 5 cm suuruste kividega. Kas purk on nüüd kive täis, küsis ta tudengitelt. Jaa, vastasid tudengid.



Siis võttis professor mõned väiksemad kivid ja pistis need ettevaatlikult suurte kivide vahele. Kas purk on täis, küsis ta uuesti. Jah, vastasid tudengid.



Siis võttis professor kotikese liiva ja puistas selle kivide vahele. Nüüd hakkasid üliõpilased naerma, sest liiv mahtus purki ju ikkagi! Siis vaatas professor veel kord tudengite poole ja võttis kotist välja ühe õlle.



Ettevaatlikult valas ta selle kivide ja liivaga täidetud purki. Pöördus siis saali poole ja ütles: “Aga moraal on see, et mis sinu elus ka ei juhtuks, alati on seal ruumi veel ühe õlle jaoks!”

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles