Üleilmne bituumenikriis venitab teedeehitust

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
LIHTSAD SEOSED: Kui bituumenit importida ei saa, ei saa ehitada ka asfaltteid.
LIHTSAD SEOSED: Kui bituumenit importida ei saa, ei saa ehitada ka asfaltteid. Foto: Egon Ligi

Saaremaa teede pindamine lükkub augusti lõppu, kuna ülemaailmse bituumenikriisi tõttu ei saa teeehitusfirmad tööd teha.

“Lähiminevikus selliseid kriise ei ole olnud,” ütles Saarte Häälele AS-i Eesti Teed pindamise projektijuht Üllar Seeman. 

Eesti Teedel on Saaremaa vallavalitsusega maikuu lõpul sõlmitud leping mahuga ligi 262 000 eurot Saaremaa vallale kuuluvate teede mustkatete ehituseks ja kruuskatete remondiks. Selle järgi pidid tööd olema tehtud hiljemalt 15. augustiks. 

Ettevõtte projektijuht Mati Nõmm teatas Saaremaa vallavalitsusele, et firma teeb ettepaneku lükata pindamistööde tähtajad 31. augustile. 

Vääramatu jõud

“Bituumenemulsiooni tootmiseks vajalikud baasbituumeni tarned Eesti Vabariiki on tugevasti häiritud. Võib juhtuda olukord, kus tarned peatatakse täielikult. Tekkinud on olukord, mida me ei saa oma tegevusega mõjutada,” põhjendas Nõmm.

Mikk Tuisk.
Mikk Tuisk. Foto: Saarte Hääl

Saaremaa vallavalitsuse majandus- ja haldusosakonna juhataja Mikk Tuisu sõnul on tegemist töövõtjast sõltumatu probleemiga ehk nn force majeure (vääramatu jõu) situatsiooniga, mis hõlmab kogu Eestit.

Tuisk märkis, et tehnoloogiliselt on töö teostatav ka augustikuu jooksul ning vald aktsepteerib antud olukorda.

“Teeme ka vastava lepingumuudatuse koos mõningate lepinguobjektide töömahtude muudatusega. Sama muudatus ootab ees ka Üle OÜ võidetud ja sõlmitud lepinguid, kuna ka nemad soovivad seoses kerkinud n-ö bituumenikriisiga saada augusti lõpuni ajapikendust,” rääkis Tuisk. 

OÜ-ga Üle on Saaremaa vallal sõlmitud kaks tee-ehituslepingut, mis hõlmavad nii kruuskatete ja mustkatete ehitust kui ka killustikuga pindamist. Üle lepingute kogumaht on rohkem kui 900 000 eurot. 

Kriis Venezuelas

Bituumenikriisi põhjuseid tuleb otsida Lõuna-Ameerikast. Nimelt on Venezuelas toimuvate rahutuste ja riigile kehtestatud sanktsioonide tõttu vähenenud sealne naftaeksport. 

Eesti Rahvusringhääling kirjutas juba enne jaanipäeva, et see mõjutab ka Eestit ning peamiselt bituumeni importi, mis omakorda võib põhjustada tööseisakuid tee-ehituses.

Eesti suurim bituumeni importija AS Nynas saab oma toornafta just Venezuelast. Praegu on ettevõte pidanud tarnitavaid koguseid vähendama, vahendas “Aktuaalne kaamera”.

“Tegemist on kogu Põhjala riikides valitseva bituumenikriisiga – täpselt sama probleem on Soomes, Norras, Rootsis, Taanis, Poolas. Ja kahjuks on see langenud kokku ühe teise probleemiga, mis tuleneb sellest, et Venemaalt Družba naftajuhet pidi Euroopasse tarnitav toornafta on samuti halvakvaliteediline ja firmad, kes saavad oma toornaftat sellest torujuhtmest, on samuti sunnitud bituumenitoodangut vähendama,” selgitas ERR-ile Nynase juhataja Indrek Tepp. 

Mis puutub Saaremaa riigiteede pindamistöid, siis need on maanteeameti teehoiudirektori Raido Randmaa sõnul graafikus. 

“Bituumeni tarnes ei ole siiani tõrkeid tekkinud ja sobiliku ilma korral lõpetatakse Saaremaal riigimaanteede pindamistööd järgmise nädala lõpuks,” sõnas ta Saarte Häälele

Tagasi üles