Vallad said teehoiuraha valeandmete alusel

Ain Lember
, Toimetaja
Copy
Saaremaa vallavalitsuse majandus- ja haldusosakonna juhataja Kaarel Tang.
Saaremaa vallavalitsuse majandus- ja haldusosakonna juhataja Kaarel Tang. Foto: Maanus Masing / Saarte Hääl

Teeregistri andmete inventuur näitab, et pea kõik endised Saaremaa vallad küsisid maanteeametilt teehoiuraha ka nende erateede eest, millel puudus avaliku kasutuse leping. 

Saaremaa vallavalitsuse majandus- ja haldusosakonna juhataja Kaarel Tang ütles, et klappisid endiste Kuressaare linna, Leisi ja Kihelkonna valla teeregistrite andmed. Kõikides ülejäänud piirkondades oli nii väiksemaid kui ka suuremaid vahesid. 

Kõige suurem andmete lahkuminek oli Lümanda piirkonnas. Lümanda vald deklareeris avalike teedena kokku ligi 110 kilomeetrit vallateid ja lepingutega erateid, kuid inventuuri andmetel olid avaliku kasutuse lepingud tegelikult umbes 61 kilomeetri kohta. Lümandast tuli Saaremaa vallale üle kakssada lepingut vähem, võrreldes sellega, mille järgi sellele omavalitsusele varem teehoiuraha anti. 

Tangu sõnul ei saa väita, et omavalitsused vassisid ja kõike seda tehti pahatahtlikult. Pigem ei pidanud vallad teeregistreid korrapäraselt ega teinud inventuuri. Paljudel juhtudel ei korrastatud teeregistri andmeid viieteist aasta jooksul. Üks probleem võis olla ilmselt see, et kui isegi lepingud  koostati ja omanikele välja saadeti, ei saabunud valda tagasi allkirjastatud lepinguid. Ka võib eeldada, et kui kinnistu omanik vahetus, siis lihtkirjalikud lepingud uuele omanikule üle ei kandunud, kaasomandi puhul oli leping sõlmitud aga ainult ühe kaasomanikuga.

Endine Lümanda vallavanem Jaanika Tiitson ütles, et päris valeandmeteks ei saa avalikus kasutuses teede kohta esitatud numbreid nimetada. 

Kõigi teeregistrisse kantud ja avalike teede arvestusse läinud teede taga on Tiitsoni sõnul siiski alati olemas volikogu otsused avalikku kasutusse määramise kohta. Selliseid otsuseid ei tehtud niisama, vaid ikka siis, kui tee osas oli põhjendatud avalik huvi. Samuti kulus kogu riigipoolne teederaha tema sõnul alati ainult teedele, inimeste-autode liikumisvõimaluste parandamiseks. Tiitson lisas, et tihti on teevaidlused keerulised ning vajavad ka juriidilist ressurssi, mida nappis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles