Abivallavanem Leivategija: kopteriplats saab tehtud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Maanus Maasing / Saarte Hääl

Saaremaa abivallavanem Jaan Leivategija ütles, et Kuressaare haigla taha plaanitav ning esialgsetel andmetel hirmkalliks minev kopteriplats saab igal juhul tehtud.

Praegu on kopteriplatsi projekt täiendavas ekspertiisis, et saada kindlust, kas selle peab ehitama tõepoolest viisil, mis tõstaks selle hinna plaanitust kordi kõrgemaks. Eelmisel nädalal lennuametis käinud Jaan Leivategija sõnul on vallal olemas ka plaan B ning isegi plaan C.

“Hetkel oleme ootel, et saada vastust, kas seda peab ehituslikult tegema nii, nagu esialgu arvati,” selgitas ta. See tähendab, et ekspertiis peab selgitama, kas kehva pinnase tõttu projekteerija poolt algselt väljapakutud mitme meetri sügavusele pandavad vaiad ja muud keerulisemad ehituslikud lahendused on ilmtingimata vajalikud. 

Just need erilahendused teevadki maandumisplatsi ehitamise planeeringujärgsesse kohta tunduvalt kallimaks, kui seda on katuserahana saadud 200 000 eurot.

Leivategija sõnul piisab ehk tõesti vaid lihtsalt maapinnale ehitamisest. Juhul kui leitakse, et keeruline ehitus on möödapääsmatu, on Leivategija sõnutsi esimene variant platsi asukohta veidi nihutada. Seal on pinnas juba parem ja ehitus lihtsam. See nõuaks omakorda jällegi uut detailplaneeringut. 

Heal juhul ehk igasugu vaidlemisteta läheb sellega vahest pool aastat. Juhul kui leidub protesteerijaid, hakkaks uue planeeringu menetlus venima.

Abivallavanem Leivategija lisas, et need kaks kohta on sellised, mis tagaksid kopteriplatsile ka sertifitseerimise. Saarte Häälele on väidetud, et platsi ehituse ajab kalliks planeeringus sisalduv sõna “rahvusvaheline”, kuid Leivategija sõnul tähendabki see sertifikaadiga platsi. Tunnustatud plats annab omakorda võimaluse, et seal saavad maanduda kõikvõimalikud kopterid kõikvõimalikel eesmärkidel.

Jaan Leivategija tõi näite, et kui tulevikus oleks näiteks vaja lennusalga kasutamise asemel hankida kommertsalustel meditsiinilende, võib sertifikaadi puudumine seda võimalust pärssida.

Tunnustuse saamiseks peavad olema muu hulgas tagatud ka vajalikud lennukoridorid, mis on praeguse planeeritava asukoha ja ka väikese nihutamise korral olemas. Abivallavanem kinnitas, et kui mõistliku raha eest saadakse tunnustatud plats, siis loomulikult see ka tehakse.

Juhul kui plaanitud kohale platsi rajamine läheb aga liigselt kulukaks ning ei aita ka nihutamine, on võimalik teha plats ka kohale, kus kopter praegu maandub. Seal ei ole aga tagatud vajalikke maandumistingimusi ning seega ei saaks plats tunnustust. Leivategija sõnul öeldi talle lennuametist, et see oleks siis plats vaid lennusalga jaoks. Samuti on praegusel paigal suurem tõenäosus, et sobimatute ilmastikutingimuste korral ei saa kopter seal vahel maanduda. Õigesse kohta plaanitud platsil oleks see tõenäosus kaduvväike.

“Ära me selle teeme!” andis Jaan Leivategija lubaduse.

Tagasi üles