GoBusi bussijuhid protestivad saarte murretes sõnade vastu, mis peaks kleebitama uutele bussidele. Bussijuhid peavad valla valikut sobimatuks ja suisa inetuks.
Bussijuhid peavad uute busside kujundust inetuks (4)
Saaremaa vallavalitsusele läkitatud pöördumises nendivad bussijuhid, et nad ei saa valla väljavalitud disainiga kuidagi rahul olla. Kujutage ette endale neid murdesõnu oma kabinettide seintel, ustel või akendel, kus te päevad läbi töötate, märgivad bussijuhid ühispöördumises. "Buss on bussijuhi tööruum ja meie tahame ka, et see ilus ja sobilik välja näeks."
Go Busi bussijuhtide hinnangul on Saaremaal kunstnikke küll, kes suudaksid palju ilusama disaini välja mõelda – kasutades kasvõi näiteks Saaremaa omapärana tuntud kadakat või mingi kihelkonna rahvustriibuvärve, nagu oli ka algselt planeeritud. "Palun arvestage ka meie soovide ja arvamustega," rõhutatakse pöördumises.
Väljendasid isiklikke vaateid
GoBusi juhataja Andrei Mändla sõnul väljendasid bussijuhid pöördumises oma isiklikke vaateid uute busside kujunduslahenduste kohta. "Kahtlemata on neil õigus oma arvamust väljendada," nentis Mändla.
Samas on GoBus tema sõnul siiski seisukohal, et disain võib osale inimestele meeldida ja osale mitte. "Eelkõige on oluline, et teenindus oleks kvaliteetne, teenus mugav ja piirkonna inimestele sobiv," leidis Mändla.
Seni ei ole neile disainiga rahulolematuse kohta tagasisidet tema sõnul laekunud. Samas räägib bussifirma võimalikud mured läbi nii veoteenuse tellinud valla esindajate kui ka bussijuhtidega. "Lõpuks peab otsuse langetama veoteenuse tellija vastavalt võimalustele ja ressurssidele," ütles Andrei Mändla.
Saaremaa vallavalitsuse esindaja jäi bussidest kõneldes napisõnaliseks. "Jah, bussijuhtide pöördumine tõesti tuli, aga hetkel ei saa me seda kommenteerida," sõnas valla kommunikatsiooninõunik Valmar Kass.
Tema sõnul liigub bussijuhtide pöördumine valla asjaajamise loomulikku rada pidi. "Teema läheb järgmisel nädalal valitsuse nõupidamisele ja alles siis saame vastata konkreetsemalt, mis selle kujundusega edasi saab," lausus Kass.
Viimasel hetkel kannapööre
Aasta tagasi rääkis valla toonane transpordinõunik Karl Tiitson, et liinile tulevad uued bussid kaunistatakse kihelkonnatriipudega. Koos Ruhnu ja Muhu vallaga oli Saare maakonna koosseisus 13 kihelkonda, mille mustreid saanuks kasutada.
Tänavu jaanuari keskpaigas, napilt paar nädalat enne busside liinile tulekut, teatas vallavalitsus aga, et nad otsustasid uute busside kujunduslahenduste otsimisel minna ebatraditsioonilist teed, loobudes korraldamast avalikku konkurssi ning pöördudes otse Kuressaare ametikooli disainieriala õpilasfirma ÕF Ösain poole.
Õpilasfirma pakkus välja seitse kavandit, mille hulgast valiti Hans-Heiki Metsamaa disainilahendus "Tuhlis ja nott". Metsamaa võidutöö paistis abivallavanem Helle Kahmi sõnul silma innovaatilisusega.
Disainilahenduse "Tuhlis ja nott" kavand oli esialgu siiski ideeline lahendus ning busside detailne kujundus pidi valmima koostöös spetsialistidega, kelle ülesanne oli kanda hoolt selle eest, et kasutatavad murdesõnad esindaksid maakonna erinevaid piirkondi.
Disainiõpetaja Merit Karise: busside dekoori tuleks huumoriga võtta
Õpilasfirma juhendaja, Kuressaare ametikooli disainiõpetaja Merit Karise usub, et bussijuhtide nurin on tingitud sellest, et korraga on palju muudatusi – uued bussid, uued kujundused ja kogu see pikk protsess.
“Kui linna keskplatsil õpilastega ideed tutvustasime, saime ainult positiivset tagasisidet,” sõnas Karise, “ei olnud ka bussijuhtidel muret.” Ta märkis, et õpetajana on ta näinud seda küll ja veel, et kui jääda üht loometööd liiga kauaks vaatama ja selle liikumine oma loomulikku keskkonda venib, hakkad üle mõtlema, tekib kõhklusi ja kahtlusi. See on loomulik.
“Kadakat ja rahvariidetriipe on nii palju kasutatud, et oli aeg millekski värskemaks,” leidis Karise.
Tema soovitas praegu teha nii bussijuhtidele kui ka tulevastele reisijatele lehed või minisõnastikud, kus on sõnad nii murdes kui ka tõlkes eesti kirjakeelde ja inglise keelde, et bussijuhid oskaksid reisijate küsimustele vastata. Aga ka selleks, et reisijad ise saaksid uurida, millega tegu. Karise usub, et kui bussid sõitma hakkavad, tuleb palju head tagasisidet veel.
“Peaasi, et bussijuhid liiga oma mätta otsast seda teemat ei vaataks, vaid avaramalt, ja ikka hea tuju ja Saaremaa huumoriga,” soovitas Merit Karise.