Juba täpselt pool aastat saavad Sõrve ja Saaremaa lääneranniku inimesed tellida endale linnasõiduks ukse ette auto ning teha ühe edasi-tagasi linnareisi.
Piisab sellest, kui sõidusoovist 24 tundi dispetšerile ette teatada, ning võtabki Toyota väikebuss teid kokkulepitud ajal koduväravast peale ja viib Kuressaarde asju ajama või arsti juurde.
Iide küla elanik Luule Aadussoo hakkas nõudetranspordi teenust tellima üsna varsti pärast seda, kui see 19. juulil võimalikuks sai ning kasutab seda juba ei tea isegi mitmendat korda. “Suve läbi sõitsin sellega.”
Luule kiidab uutmoodi liikumisvabadust igati. “Mul sõidab auto aia taha ja võtab mind peale, viib ja toob mind tagasi,” kõneleb ta. Vastutulelikud juhid aitavad koguni kotte tassida ja autosse panna.
Seitsmekohalises väikebussis reisib enamasti rohkem kui üks inimene, seega teeb sõiduk mõnikord reisijate sihtkohta viimiseks väikesi kõrvalpõikeid. Üldjuhul ühe kandi rahvas üksteist tunneb, kuid vahel võib tuttavaks saada ka uue inimesega.
/nginx/o/2022/01/20/14320120t1hb712.jpg)
Nõudetransporti kasutas Luule maakonna pensionäride jõulupeole sõiduks Marta Lovise külalistemajja Kipi külas. “Ma panin juba juba kaks nädalat enne aja kinni,” räägib ta. “Võtsime Salmelt kaks inimest peale, Riksult tuli reisijaid, kui kohale jõudsime, oli auto rahvast täis.”
Bussile hea asendus
Liinibussi Luule linnas käikudeks üldiselt ei kasuta, Kuressaares käis ta enamasti oma autoga. Bussiga linnaminek tähendab asjatut ootamist. Autoga saab ka otse poe ette, ei pea kotte läbi linna käe otsas bussijaama tassima. Luulet häirib, et liinibusside sohvrid ei tohi peatuda väljaspool ametlikku peatus. “Tulen linnast, istun üksinda bussis, aga buss sõidab minu värava eest mööda,” kurdab sõrulane, kes peab pärast peatusest jalgsi jupp maad tagasi koju vantsima.
KASUTUSREEGLID
Nõudetranspordi teenus on TASUTA ja seda saab kasutada Salme, Torgu, Lümanda ja osaliselt Kärla piirkonnas (Hirmuste, Kogula, Käesla, Kõrkküla, Ulje ja Vennati külas).
Kui sõidusoovi kellaaega arvestades 30 minutit varem või hiljem liinibuss ei sõida, saab nõudetranspordiks esitada tellimusi dispetšeri vahendusel telefoninumbril 452 5135 esmaspäevast neljapäevani kell 8.30–16.00; reedel kell 8.30–14.30.
Sõidusoovist tuleb teatada vähemalt 24 tundi enne soovitud sõidukisse istumise aega (laupäevased, pühapäevased ja esmaspäevased sõidud tuleb ette tellida vähemalt reedel). Lastetooli kasutamise soovist tuleb teavitada dispetšerit.
Kui logistiliste järjekordade koostamisel selgub, et reisija soovitud autosse istumise aeg ei sobi logistikasse, võtab dispetšer reisijaga ühendust ja lepib temaga kokku uue aja, mis ei tohi erineda üle 30 minuti reisija soovitud esialgsest pealevõtmise ja sihtkohta jõudmise ajast.
Allikas: Saaremaa Teataja
Viidu küla elanik Jaanika Vihman kasutab nõudetransporti lapse trenni viimiseks esmaspäeval ja kolmapäeval. Tema kuueaastane poeg käib Kuressaares jalgpallitrennis. Poiss sõidab koos isa-ema või vanema õega kodunt välja enne poolt viit, et olla täistunniks linnas treeningul. Kui kasutad liinibussi, pead minema Lümandast kell 13 väljuva bussi peale ja pooltest tundidest ära küsima, osutab Jaanika ühistranspordi jäikusele. Laste treeningujärgset kojusõitu praegune ühistransport samuti ei soosi. Lapsevanemad kas käivad neil peale tööpäeva lõppu järel või kolavad lapsed linnapeal, kuni õhtul kell üheksa väljub Kuressaarest buss Lümandasse.
Jaanika sõnul kasutavad paljud nende piirkonna lapsevanemad nõudetransporti laste muusikakooli ja trenni viimiseks. Väga paljud samas ei tea ka uuest transpordiliigist. “Arvatakse, et see on sotsiaaltransport, ja võõristatakse seda,” räägib Jaanika, kes soovitab aga julgelt auto ukse ette tellida.
Ta leiab, et noorematele inimestele peaks looma veebirakenduse, kus saaks auto liikumist jälgida ja vajadusel jooksvalt peale tulla. “Näiteks vaatan, et homme kell 17 on Lümandast Kuressaarde tellitud auto ja seal on kolm vaba kohta. Vajadusel lähen samuti peale või saadan näiteks lapse linna.”
Transporditeenust pakkuva Modern Mobility autojuht Tavo Paukson räägib, et maarahvas on nõudetranspordiga väga rahul. Bussisõiduga võrreldes leidub sellel kõvasti eeliseid. Kes kordki endale auto järele tellinud, kipub seda eelistama ka järgmisel korral. Inimesed käivad nõudetranspordiga arsti vastuvõtul ja haiglas protseduure tegemas. Pole enam vaja kulutada ühe vereproovi peale linnas tervet päeva, nagu see bussiliikluse puhul sageli välja kukub.
/nginx/o/2022/01/20/14320121t1h6264.jpg)
Kui Iide elanik läheb Kuressaare haiglasse arsti vastuvõtule või raviprotseduurile, broneerib ta tagasisõidu näiteks kahe tunni pärast. Lisaks saab ta juhilt telefoninumbri. Kui arsti juures saab näiteks juba poole tunniga hakkama, ei pea klient ülejäänud poolteist tundi kusagil aega surnuks lööma, vaid saab koju sõita kohe, kui auto juhtub vaba olema. “Meie ei raiu midagi kivisse, oleme võimalikult paindlikud,” kinnitab Tavo.
Nõudetransport pole kõikvõimas, taksoteenust ta ei asenda, rääkimata isiklikust sõidukist. Tavo ja tema kolleeg Rando Väljaots teevad ennekõike Kuressaarega seotud sõite, kusjuures 30 minuti jooksul ei tohi samas paigas olla võimalust sõita liinibussiga. Karalast naaberkülla Austlasse sõitu ka ikkagi tellida ei saa.
Julgelt saab väita, et saarlastel on teenust pakkuvate autojuhtidega ilmselgelt vedanud. Mehed on teinekord uskumatult vastutulelikud. Kui Salme inimesed küsisid, kas oleks võimalik teha üks sõit Kihelkonna kalmistule, kuhu on maetud mitme Salme elaniku omaksed, vastas Tavo, et pange punt kokku, leppige kokku kuupäev ja käime ära. Käidi ka.
Meeleolukas teatrisõit
Lümanda rahvas uuris, kas põhimõtteliselt oleks võimalik pääseda Kuressaarde teatrietendusele, mis lõpeb kell 21.30, ehkki teenust pakutakse ametlikult kella 21-ni. Tavo lubas, et teeb reisi ära, kui leidub vähemalt neli inimest, kes teatrisse tahavad.
Sellega jutt lõppes. Detsembri algul dispetšer helistas ja tuletas autojuhile meelde, mis ta oli naistele teatrisõidu kohta lubanud. Tavo omakorda täpsustas, et lubadus on seotud vähemalt nelja sõitjaga. Mis neli, neid on kuus, teatas dispetšer.
Sõitiski Tavo Lümandasse, võttis prouad peale ja viis teatrimaja ette. Pool kümme andsid Lümanda naised teada, et etendus on lõppenud ja nemad tahavad koju. “Palun väga – sõitsin autoga ette ja viisin koju. Naised olid kõik sillas,” räägib Tavo.
Sõrvest on Tavo toonud inimesi hommikuse lennuki peale. Muidu oleksid nad pidanud takso tellima või võtma eelmisel õhtul Kuressaares hotellitoa. Nõudetranspordi sohvrid on oodanud õhtul hilinevat lennukit ja käinud vastas Tallinna bussil, mis saabub kell 21.30. Tavo ootas ära ka hiljaks jäänud Tartu bussi ja võttis kell 21.45 bussijaamast peale kaks üliõpilasest venda ning sõidutas nad Sõrve. Sellisel kellaajal ei lähe Sõrve kanti enam ainsatki liinibussi, loota saad vaid takso või tuttava abile.
Tavole meeldib anda endast rohkem, kui amet nõuab või eeldatakse. “Mulle meeldib, kui inimesed on rahul, kui nad on tänulikud ja rõõmsad,” ütleb ta. Poole aastaga on uus teenus kogunud mitmes külas rohkelt tuntust. Seda tõepoolest teatakse ja vajatakse. “Inimesed ütlevad, et te olete nii populaarsed, et teid on võimatu kätte saada. Enne pühi detsembris pidime vahel kellelegi ka ära ütlema, sest lihtsalt ei jõua.”
Kihelkonna tahab ka
Enne uue teenuse käivitamist kutsusid Torgu, Salme ja Lümanda teenuskeskuste juhatajad elanikke teenusepakkuja Modern Mobility esindajatega kohtuma. Kärlal, kuhu teenusepiirkond sügisel laienes, sellist kohtumist ei olnud. Mis iganes seda põhjustab, kuid Tavo kinnitusel puudub Kärla kandis uue transporditeenuse vastu huvi. Vaid üks naine kasutab seda Upal töölkäimiseks.
Seevastu Undva, Veere, Pidula või Jaagarahu kandis oleks sõitasoovijaid kindlasti rohkem. Kihelkonna osavald tahab väga, et nõudlustransport sinna laieneks.
Saaremaa vallavalitsusest öeldi, et Kärla osavallas pakutakse teenust ainult Hirmuste, Kogula, Käesla, Kõrkküla, Ulje ja Vennati külas. Kuna Kärla on kaasatud vaid tükiti, siis on seal inimesi teavitada keerulisem. Sealse rahva teavitusega peab vald rohkem tööd tegema ja leidma muu lähenemisviisi.
Kärla osavalla kuus küla võeti punti koos Lümanda osavallaga, et teha piirkond võimalikult suureks. Terve Kärla piirkonna teenindamiseks ei ole piisavalt autosid.
Tavo Paukson leiab, et nõudetransport ei tule ühiskonnale kulukam kui maakonnaliinide ülalpidamine, kus sageli sõidavad bussid külast külla ühegi reisijata.
“Olin ise bussijuht ja tean, kui palju tuli sõita tühjalt, sest graafik nägi seda lihtsalt ette.” Suure liinibussi liinikilomeeter ületab tema hinnangul kolm-neli korda tavalise sõiduauto kulu. Nõudetransport liigub ainult siis, kui seda vajatakse, kuigi mõni tagasisõit jääb ka tühjaks.
"Ma tahaks seda inimest näha, kes julgeb öelda, et me ei jätka seda projekti. See inimene süüakse koos karvadega."
- Tavo Paukson
Ühel nädalavahetusel sõitis Tavo koguni 540 kilomeetrit, tegi 11 sõitu ja vedas 16 inimest. Pea sama tihedaid päevi on tal olnud teisigi. Kõige töisem kuu oli Tavol oktoober. Sõidupäeviku andmetel läbis ta siis 7200 kilomeetrit.
Peatselt saab sõitu tellida ka veebis, ent täielikult veebipõhiseks Tavo sõitude tellimist muuta ei soovita. Enamik eakaid inimesi, kui me räägime vanusegrupist 70+, ei tule sellega toime. Neil on kõigil nuputelefonid ja see räägib juba iseenda eest.
Tavo usub, et praegu alles katsetamise järgus nõudetransport on tulnud selleks, et jääda. “Ma tahaks seda inimest näha, kes julgeb öelda, et me ei jätka seda projekti. See inimene süüakse koos karvadega.”
Tavo toob näitena ühe liikumispuudega naise, kes saab nüüd lõpuks ometi käia omaste haudadel Jämaja surnuaial. Jämaja bussipeatus jääb surnuaiast rohkem kui kilomeetri kaugusele, katsu rulaatori abiga sellist vahemaad edasi-tagasi läbida. Tavo sõidutab naise aga surnuaia väravasse ja tuleb talle tunni-kahe pärast järele.
Kui nõudetranspordi projekti eestvedaja Tanel Talve selle naisega kohtus, pidi see Taneli tänutäheks pikali musitama. “Tema jaoks on see kui jumala kingitus,” sõnab Tavo Paukson.
Teenus toimib vähemalt suveni
Saaremaa valla transpordinõunik Mika Männik märkis sel nädalal ilmunud vallalehes Saaremaa Teataja, et nõudluspõhine transport, nii nagu seda Saaremaal rakendatakse, on uus mõtteviis.
Mullu juulis oli nõudetranspordil 73 reisijat ja sõideti 2000 km, augustis 205 reisijat ja läbiti 4500 km. Septembris otsustati suurendada piirkonda Lümanda ja osaliselt ka Kärla suunas. “Kuna tegu on teadusprojektiga, siis tahtsime autod panna maksimaalse kasuteguriga sõitma, sest siis näeme kõige objektiivsemaid andmeid,” ütles Männik.
/nginx/o/2022/01/20/14320122t1h4b84.jpg)
Oktoobriks oli juba 341 reisijat ja sõideti 6786 km, novembris 309 sõitjat ja läbisõit 6774 km ning detsembris 375 reisijat ja läbiti 7676 km. “Oleme jõudnud enam-vähem piirini, mida praegu suudame kahe autojuhi ja ühe dispetšeriga ära teenindada,” lausus Männik.
Männiku sõnul ei ole uue teenuse idee liinivõrku kärpida, nõudluspõhine transport täiendab seda. Kui tahta teenindada tervet Saaremaad ja Muhumaad, oleks vaja umbes kuus või kõige rohkem kaheksa autot.
Sellisel kujul lõppeb projekt 30. juunil 2022. Männiku sõnul valmistub vald kogutud andmete põhjal selleks, et pöörduda ettepanekutega transpordiameti ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poole, rakendamaks nõudluspõhist transporti ka pärast projekti lõppu, sest jätkamiseks on vaja rahastust.
“Kuna teenus on uus ning asjaajamine ja vajaminevate otsuste tegemine võivad aega võtta, peame arvestama sellega, et pärast juunit see teenus ei pruugi kohe jätkuda. Kindel on see, et oleme tõestanud teenuse vajalikkust, ja nüüd on küsimus selles, kas teenuse osutamise jätkamiseks leitakse ka vahendeid,“ lausus Männik.
Kõige aktiivsem kasutaja on Iidelt ja kokku on ta teinud 67 sõitu
/nginx/o/2019/01/12/11709920t1hd322.jpg)
Modern Mobility OÜ kaasasutaja ja ärijuht Martin Kivimäe
Kui mitu kasutajat on projektil seni olnud ja kuidas nad jagunevad piirkondade vahel?
Saaremaal on tänase seisuga toimunud ligi 1655 reisi. Suurim kasutajaskond on Salme piirkonnas, teisel kohal asetseb Sõrve piirkond ja kolmandal Lümanda, mis lisandus oktoobrist.
Millistes külades elab kõige rohkem kasutajaid?
Kõige rohkem kasutajaid on Salmelt, Iidelt, Metsalõukast ja Lümandast.
Kas leidub ka mõni eriti aktiivne kasutaja?
Aktiivseid kasutajaid leidub. Kõige aktiivsem kasutaja on Iidelt ja kokku on ta teinud 67 sõitu. Peamiseks sihtkohaks – nagu ka kõikidel teistel reisijatel – on Kuressaare, mis on arusaadavalt ikkagi Saaremaa tõmbekeskus.
Kas on kehtestatud piir, mitu sõitu üks inimene võib mingis ajavahemikus tellida?
Piiri hetkel ei ole, mitu sõitu üks inimene võib mingis ajavahemikus tellida, küll aga paneme südamele, et teenust vastutustundlikult kasutataks ja siis, kui on tarvilik.
Milline on kõige sagedasem sihtkoht?
Kõige sagedasem sihtkoht on Kuressaare, kus paiknevad erinevad teenusasutused, poed, apteegid, toimuvad kultuuriüritused, asuvad töökohad ja koolid ning tegutsevad huviringid.
Milline on valdav sõidueesmärk?
Sõidu eesmärgid on kasutajatel äärmiselt erinevad. Enamasti on eesmärgiks jõuda Kuressaarde, et seal kohustuslikud asjaajamised ära teha. Nõudetransporti kasutatakse aga ka vaba aja veetmise eesmärgil, poeskäiguks, töölkäiguks, turismi eesmärkidel. Ühtlasi ka kaugliinitranspordiks, et jõuaks järgmisele pikamaabussile, sõitmaks näiteks Tallinna (või vastupidi – kaugemalt tulles koju jõudmiseks) ehk siis kasutades multimodaalsust (erinevate transpordiliikidega soovitud sihtkohta jõudmist). Samuti kasutatakse nõudluspõhist transporti nii arstil, koolis, koolitustel, üritustel, huviringides, taastusravis käiguks ning samuti teenuste tarbimiseks, maal käimiseks suvel, lastelastele küllaminekuks ja nende hoidmiseks ning kiriku ja surnuaia külastamiseks.
/nginx/o/2022/01/06/14296379t1h345d.jpg)
Saaremaa vallavalitsuse majandus- ja haldusosakonna juhataja Kaarel Tang
Mitu sõidukit teenust osutab ja kellele need kuuluvad?
Teenust osutab kaks sõidukit, mis kuuluvad aktsiaseltsile Toyota Baltic.
Kui suur on projekti eelarve? Palju sellest on kulutatud?
Projekti eelarve on 80 000 eurot. Oleme projektiga täpselt poole peal, nii et umbes pool sellest on kasutatud.
Kaua projekt veel kestab ja mis saab nõudepõhisest transpordist Saaremaal edasi, pärast projekti lõppu?
Projekt kestab kuni 30. juunini 2022. Soovime projektiga kindlasti jätkata ja otsime selleks koostöös riigiga erinevaid võimalusi.
Kihelkonna osavald soovib teenuse laienemist osavalla territooriumile, eriti Tagamõisa kanti. On see mõeldav?
Üritame teenust kogu aeg efektiivsemaks muuta ja kui näeme vaba ressursi olemasolu, siis kindlasti soovime piirkonda laiendada.