/nginx/o/2015/10/01/12048935t1h70f3.jpg)
/nginx/o/2015/10/01/12048935t1h70f3.jpg)
Endine politseinik ja riigikogu liige Jaanus Rahumägi on ilma suurema kärata üles ehitanud muljetavaldava rahvusvahelise turvafirma ESC Global Security, kus töötab 350 inimest.
Rahumägi rääkis ETV “Pealtnägijale”, et edukalt avatud Suessi projekt oli tema jaoks hüppelaud – ta kavatseb edasi laieneda Liibüasse. Suessi projekti juures lõi aga julgeolekukoordinaatorina kaasa Saaremaal restorani- äris tegev ja ühtlasi turvakonsultandina tegutsev William Moschella (fotol).
Moschella rääkis saates, et selline võimalus avaneb vaid kord elus. “Pole just palju inimesi, kes saaksid öelda, et nad on osalenud uue Suessi kanali ehitamise projektis,” märkis ta. Tema sõnul oli alguses korraga kohapeal 15 000–20 000 inimest ning nende taustakontrolli osas tehti kokkuvõttes väga head tööd.
“Tuli kontrollida ja kindlaks teha, et kaasatud on ainult puhta taustaga isikud, kel pole sidemeid terroriorganisatsioonidega,” rääkis Moschella. Samal ajal liikus seal ringi tohutult igasugust rahvast, mispeale tuli isegi Moschellal oma sõnul esimese hooga mõelda, kuidas seda kõike kontrollida. Väline kaitse oli armeelt, kuni tankide ja helikopteriteni välja, järgmine kiht oli kohalik eriteenistus ja politsei ning kookoni südamikus eraturvamehed, kelle tööd kureeris Eesti firma.
Otsustati, et kõige ökonoomsem ja ohutum on majutada ehitajad nii palju kui võimalik otse kanali peal. Egiptuse seaduse kohaselt ei tohi välismaalased füüsiliselt turvateenust osutada ja relvi kanda, seetõttu tehti leping kohaliku firmaga, kelle kaudu palgati umbes 50 turvameest, kes kandsid Eesti ettevõtte vormi. William Moschella käis teiste eestlastega kohapeal kordamööda tegevust koordineerimas.
Eesti turvafirma on megaprojekti juures pisike, aga oluline mutter. Endine politseinik ja poliitik Rahumägi kavatseb Egiptuses tegevust laieneda (näiteks sel sügisel koolitatakse juurde 130 meest), aga kasutada seda ka hüppelauana, et alustada tööd veel keerulisemates ja kuumemates paikades, nagu näiteks Liibüa.
Suessi kanal on insenerisaavutuste üks tippe ja strateegiliselt maailma kõige tähtsam laevatee. 163 kilomeetri pikkust kanalit, mis ühendab Punast merd ja Vahemerd, läbib aastas ca 20 000 laeva ja selle veetee lahtihoidmiseks peeti hiljuti lahinguid isegi Somaalia piraatidega.