"Enne kerghaagisega kauba vedamist tuleb hinnata veetava koorma massi ja kaup kinnitada, sest sellest sõltub otseselt teie ja teiste kaasliiklejate elu ja tervis," kirjutavad Maanteeameti ühistranspordiosakonna juhtivekspert Mika Männik ja Kuressaare politseijaoskonna piirkonnapolitseinik Kent Puiestee.
PUUST JA PUNASEKS ⟩ Miks kärukoorem laperdama hakkab?
26. mail 2020 juhtus Risti-Virtsu-Kuivastu-Kuressaare maantee 140. kilomeetril, mõni kilomeeter enne Kuressaaret, kus sõiduauto Dacia paiskus teelt välja katusele.
Õnnetuse põhjustas vibama hakanud kerghaagis. Politsei tuvastas sündmuskohal, et haagise koormaks olid kuuemeetrised prussid, mille kogukaaluks oli ligikaudu 650 kilogrammi.
Konkreetse auto haakes olevat kerghaagise suurimat massi oli ületatud 200 kilogrammi võrra.
Märkimisväärne oli asjaolu, et prussid ulatusid umbes kolme meetri ulatuses üle haagise tagumise serva, mistõttu oli koorma tasakaal haagise teljest tahapoole paigast ära.
Selle tulemusena vähenes ka auto tagumise telje koormus ja seetõttu halvenes ka rehvide kontakt teepinnaga. Kõik need tegurid koosmõjus põhjustasid õnnetuse.
Tegelikkuses on see probleem paraku väga levinud. Juhid ei oska sageli hinnata, kui palju nad tegelikult haagisele kaupa laadivad, kuidas nad seda teevad ja puuduvad teadmised, kuidas kaup korrektselt kinnitada.
Maanteeamet ja politsei tabavad liiklusest kerghaagiseid, mis on kahjuks ülekaalus ja paljudel juhtudel on veos kas nõuetekohaselt või üldse kinnitamata.
Kui rasket haagist võib vedada, on kirjas mootorsõiduki registritunnistusel. On olemas kaks väärtust, seda piduriteta- ja piduritega haagisele. Seega tuleb teha lihtne arvutus, haagise tühimass tuleb liita veose massiga, mida soovitakse vedada.
Saadud tulemus ei tohi olla suurem, kui sõidukile lubatud suurim haagise mass.
Veos tuleb paigutada haagisele nii, et sellele raskuskese paikneks haagise teljel või telgedel. Samuti tuleb veos kinnitada nii, et see sõidu ajal ei nihkuks.
Puistematerjali puhul tuleb jälgida, et see ei pudeneks teele. Kirjeldatud nõuete mittejärgmine võib kaasa tuua juba eelpoolkirjeldatud õnnetuse. Lubatud massi ületamine pikendab autorongi pidurdusmaad või võib selle sootuks teelt viia.
Suurte ja raskete koormate veoks tuleb kasutada vastavat võimekust ja oskust omavate veoettevõtete teenust, mis lõppkokkuvõttes tuleb odavam kui katkine auto, haagis või ninaluu.