Saaremaa merekultuuri seltsi liikmed tegid tutvumisreisi Kihelkonna piirkonna kahte uuendatud sadamasse – Papissaarde ja Abajasse.
Abaja ja Papissaare sadam ootavad külastajaid
Papissaares rääkis tehtud töödest ja tulevikuideedest Saarte Liinide sadamakapten Meelis Saarlaid.
Kai on saanud kaasaegse valgustuse, elektri- ja veevõtukoha, silduda saavad paadid ja tulevikus ka jahid. Purjekate jaoks tuleb veel veidi süvendada ja mereteed märkida. See on plaanis lähiajal.
Vilsandil olev Vikati sadam on nagu Papissaare kaksik teisel pool vett, et saare külalisi vastu võtta.
“Palju sõltub vee tasemest, tuultest ja muudest loodusoludest, mida fikseerib kaasaegne radar kai peal oleva posti otsas. See info on eriti vajalik sadama kasutajatele,” ütles Meelis Saarlaid. Lähitulevikus saab püsti ka mitmeotstarbeline sadamahoone, rõhutas ta.
Abajas võttis meid vastu kohalik aktivist ja korraldaja Taavi-Aadu Ait. Siin on korrastustöid tehtud kahe aasta jooksul ning valminud on muljetavaldavalt ilus paatide randumis- ja hoidmiskoht.
Abaja on mitmeti tähtis koht ka Saaremaa mereajaloos. Ühe variandina asus just siin 13. sajandil n-ö uus sadam. Viikingiajal oli selles varjulises lahesopis kaksiksadam vastaskaldaga, nüüdse Papissaare poolsaarega.
1824. a oli just siin lahe ääres Eestimaa esimene mudaravila koht ja väikse paadisadamana oli Abaja kasutusel ka nõukogude ajal.
“On veel plaanis rajada umbes 1,2 km pikkune rannatee koolimajani ja üht-teist veel. Ujumiskohana on see aastaid juba kasutusel olnud, nüüd siis ka korrastatud kohana,” sõnas Taavi-Aadu Ait.
Talunik Aivar Kallase sõnul tahetakse Abaja sadamaga kaasa lüüa ka viikingiaasta üritustel, seda juba juuni esimestel päevadel. Kallas ise tuli nii Papissaarde kui ka Abajasse oma paadiga.
Kõik toimib ja eriti hästi oli paigutatud meremärgistus, kõlas perekond Kallase kommentaar.