Skip to footer
Saada vihje

Praamijärjekorrad pidurdavad Saaremaal viljakoristust

UUS KOGEMUS: Talunik Aare Aljas ei ole kunagi varem pidanud muretsema viljaauto saabumise pärast nagu sel suvel.

Parvlaeva avarii järel sadamates tekkinud hiigelpikad praamijärjekorrad pidurdavad viljakoristust, sest sabas seisvad viljavedajad ei jõua kombainide ja viljakuivatitega sammu pidada.

Viljavõtt ja viljavedu mandrile on sõna otseses mõttes häiritud. Masinad ei saa üle väina ega tagasi, kurdavad Saaremaa põllumehed nagu ühest suust. Viljaveoga tegeleva Kiiltrans OÜ omanik Egon Käsk kinnitab põlluharijate muret. “Põllumeestel on punkrid vilja täis, aga autod seisavad sadamates ja nad ei saagi põllumehe juurde tulla.”

Kavandi talunik Aavo Aljas ütles, et möödunud nädalavahetusel võttis ta kombainil hääled välja, sest vilja pole kuskile panna, kui kuivati on täis. “Me rõhusime siis muudele asjadele, kuigi tegelikult oleks pidanud vilja võtma,” rääkis Aljas. Tööseisakuga viibis Aljasel umbes neljakümne hektari teravilja plaanipärane koristamine. Jõuetult pidi ta pealt vaatama, kuidas vilja ohustab kvaliteedi langus, mis omakorda käib rahakoti pihta.

Kuus-seitse tundi sabas

Viljakasvataja ja Scandagra Eesti vilja kokkuostja Martin Salu ütles, et paljud tema kümnetest klientidest on parvlaeva ooteaegade pärast väga keerulises olukorras. Kellel laopinda napib, ei saa viljakoristust planeerida.

“Homme tuleb sul 40 mm äikesevihma, vili kaotab kvaliteedis ja sina umbes 25 eurot tonni kohta,” rääkis Salu. Üks asi on viivitused vilja koristamisel, teine asi, et sadamas ootamine teeb veo kallimaks. “Tasuta ei seisa seal keegi, see tuleb tegelikult põllumehel kinni maksta.”

Eelmisel nädalal seisid Scandagrale viljavedu pakkuvate transpordifirmade veokid Virtsu poolel järjekorras kuus-seitse tundi. Autojuhi tööaeg kulub järjekorras seismisele ja kasulikku tööaega tal ei tekigi. Laevafirma paneb praami täis ainult sõiduautosid. “Saan aru, et tahetakse toetada turismisektorit, aga toidutootmine ja põllumees on täna tegelikult olulisemad,” sõnas Salu. “Pole ju ainult viljavedu. On ka need autod, mis toovad siia toitu, igasugust kaupa, ka toormeid põllumehele.”

Mõned aastad tagasi korraliku viljakuivati ehitanud Salul endal punkrimahtu jagub ning tema viljakasvatust probleem ei puuduta.

Otsitakse lahendusi

Saaremaa põllumeeste liidu juht Tõnu Post ütles, et mandri autojuhid pelgavad järjekordade pärast Saaremaalt vilja vedada. “Kui mandril on vedusid piisavalt, siis ega keegi tüki siia tulema,” teadis Post. Mandril teeb veok kaks sõitu selle aja sees, kui ta Saaremaale teeb ühe sõidu.

Saarlastel tuleb hakkama saada suuresti oma transpordifirmadega, vilja veab Saaremaal kolm-neli firmat, kelle jagamine viljakasvatajate vahel nõuab peamurdmist. Viljaveoks sobiliku auto soetamine on riskantne, sest tööd jagub põhiliselt hooajaks. Veok peaks peale võtma 25–27 tonni vilja, alla kahekümne tonni seda kipuvad veokulud liiga suureks minema. “Meil endil on ka nüüd üks masin olemas, millega saame vedada,” märkis Post.

Kommentaarid
Tagasi üles