MTÜ Saaremaa Puuetega Inimeste Koja (SPIK) juhatus saatis sotsiaalkaitse- ja rahandusministrile pöördumise, kus palub ühingule kuuluva, spetsiaalselt ratastoolitranspordiks kohandatud sõiduki automaksust vabastamist.
Puuetega Inimeste Koda soovib oma invasõidukile automaksuvabastust
Sotsiaalministeriumile, sotsiaalkaitseminister Signe Riisalole, rahandusminister Jürgen Ligile, riigikogu sotsiaalkomisjoni esimehele Madis Timpsonile ning Saare maakonnast riigikokku valitud saadikutele Urve Tiidusele, Kalle Laanetile ja Madis Kallasele saadetud pöördumises selgitab SPIK-i juhatus, et riigikogu fraktsioonidelt piirkondlikuks tegevuseks eraldatud raha ehk nn katuseraha eest ostetud sõiduk võimaldab pakkuda transporti kuni kolmele ratastoolis olevale inimesele koos saatjatega.
2015. aastal soetatud Citroën Jumperi eest tuleb Kojal tänavu tasuda mootorsõidukimaksu 516,10 eurot.
SPIK-i juhataja Veronika Allase sõnul ei osuta Saaremaa PIK sõidukiga ühtegi lepingulist teenust, vaid aitab tagada liikumispuudega inimeste kogukonna- ja ühiskonnaelus osalemise.
"Saaremaa vallavalitsuse eelmise hanke lõppedes möödunud aasta 31. mail lõppes ka Saaremaa Puuetega Inimeste Koja osalus ratastooli transporditeenuse osutamisel, kuna vähempakkuja oli äriühing," selgitas Allas.
Sõidud kalmistule ja sünnipäevale
Allase sõnul pole kohaliku omavalitsuse pakutav sotsiaaltransport paraku kõikides eluvaldkondades tagatud ega lubatud.
Praegu pakubki SPIK transporti ainult individuaaltellijatele selles osas, mida kohaliku omavalitsuse sotsiaaltransport ei taga – näiteks sõitudeks kalmistule, sünnipäevadele, huviringidesse.
"Lisaks saavad meie teenust kasutada inimesed, kes pole Saaremaa valda sisse kirjutatud, kuid soovivad sõita lähedastega koos aega veetma – näiteks jõululõunale, sõiduks maale," lausus Allas.
SPIK-i sõiduk sobib näiteks ka kooli- või grupiekskursioonide tegemiseks.
"Viimasel ajal on meie klientide hulka lisandunud kiiresti haiglast koju saadetavad haiged, kes vallast autot ei saa ning kes on nõus ise sõidu eest tasuma," ütles Allas.
Tema sõnul ei pakutud koja invasõidukiga mullu teenust iga päev, vaid periooditi, näiteks jõuluajal, kevadsuvel, sügisel.
Poole aastaga – alates 1. juulist 31. detsembrini möödunud aastal – sai SPIK-ilt transporditeenust 25 inimest.
"Selline klientide arv tagab lisaks autojuhi töötasule (võlaõigusliku lepingu alusel – toim) ja kütusekulule osaliselt auto kindlustuse ja rehvide vahetuse kulud," rääkis Allas. "Puuduvad summad on nagunii vaja leida omavahenditest."
Mida see, kui MTÜ peab hakkama aastas üle 500-eurost automaksu tasuma, koja invatransporti kasutavate inimeste jaoks tähendab?
"Ilmselt toob see kaasa hinnatõusu," vastas Allas. "Kuigi teame juba ette, et siis väheneb ka sõitjate arv ning inimesed jäävadki koju nelja seina vahele ja lähedaste abi ootama.
Erisus jäeti seaduseelnõust välja
Rahandusministeeriumi finants- ja maksupoliitika asekantsleri Evelyn Liivamägi sõnul mootorsõidukimaksu seaduses puudega inimeste sõidukitele eraldi leevendusmeetmeid ette nähtud ei ole.
"Liikumispuuetega inimeste veoks kohandatud sõidukitele erisuste loomist arutati seaduse väljatöötamise ajal põhjalikult," ütles Liivamägi. "Seaduse algses versioonis olid puudega inimestele kohandatud sõidukid, sh ka pöördumises kirjeldatud, maksu tasumisest vabastatud. Vabariigi president tuvastas selles aga ebaõiglase kohtlemise ja nii jäeti see säte uuesti riigikogu menetlusse saadetud eelnõust välja."
Liivamägi lisas, et vastuvõetud seaduse rakendussätetega tõsteti raske ja sügava puudega laste ning raske ja sügava puudega tööealiste toetust, nähti ette ühekordne mootorsõidukimaksu mõju leevendamise toetus ja parandati abivahendite kättesaadavust.
"Kokku panustatakse puudega inimeste toimetuleku parandamisse sel viisil igal aastal täiendavalt 9,1 miljonit eurot," märkis Liivamägi.
Saaremaa Puuetega Inimeste Koda on sotsiaal-, haridus- ja kultuurivaldkonnas tegutsev mittetulundusühing, mis ühendab vaba tahte alusel Saaremaa puuetega inimeste kohalikke organisatsioone. SPIK-i missioon on koostöös riigiasutustega ning avalikkuse toel esindada ja kaitsta puuetega inimeste õigusi, huvisid ja vajadusi.
Samuti püüab koda aktiivselt osaleda puudepoliitika kujundamisel ja puuetega inimeste heaolu edendamisel.
Saaremaa PIK-is tegutseb 13 puuetega inimeste organisatsiooni ja ühingut, kuhu kuulus mullu 1. septembri seisuga 542 aktiivset puudega inimest, lisaks nende pereliikmed ja lähedased.
Esialgsest üksteist korda suurem automaks
Viis aastat Saaremaa vallas sotsiaaltransporditeenust osutanud Rando Kaubi sõnul osutus tema sõiduki maks esialgu räägitust 11 korda suuremaks.
"Algul pidi spetsiaalselt raami- ja ratastoolitoolitranspordiks ümberehitatud autode maks tulema 50 eurot aastas, aga kui president Karis seaduseelnõu tagasi lükkas, lasi Reformierakond kõik soodustused ära võtta," pahandab Kaubi. "Nüüd pean sotsiaaltranspordi jaoks ümberehitatud tavalise rahvaauto Fordi eest aastas maksma kuussada pluss eurot. See on üheteistkordne hinnatõus!"
Kaubi sõnul teenuse hinda kõrgele automaksule vaatamata tõsta ei saa, kuna Saaremaa vallaga on tal sõlmitud kaheaastane leping.
"Kui riigi poolt mingit soodustust või erisust ei tule, pole kindel, kas pärast praeguse lepingu lõppemist enam sotsiaaltransporti pakkuda tahan," ütles Kaubi. "Aga elame päev korraga."