Majutusvaldkonnas valitseb äraspidine olukord: veebiplatvormi Booking.com teenuseid kasutades peab öömajapidaja kuni 20 protsenti käibest vahendajale maksma, ent oma koduleheküljel ta Booking´ust odavamat pakkumist teha ei tohi.
Viiendik majutajate käibest broneerimishiiule
Booking.ee´le makstav vahendustasu võib aga moodustada lausa 80 protsenti majutusettevõtte kasumist, mis kuludest üle jääb, kirjutab ERR.
“Sama hinna juures oleks ettevõtjale soodsam, kui klient otse tema lehe kaudu broneeriks, ent sinna pole klienti loota vahendaja agressiivse turundustegevuse tõttu,” tõdeb ERR. “Booking.com maksab igal aastal miljoneid dollareid turundusraha, et olla Google’i otsingumootoris alati esimene vaste.”
Eesti hotellide ja restoranide liit (EHRL) ei pea õigeks, et Booking.com paneb oma partneritele peale ebamõistlikke kohustusi, ning on juba paar aastat teinud Eesti majutajate seas kampaaniat, et nende oma kodulehe kaudu võiks hind olla tarbija jaoks soodsam. Eesti ettevõtted on üleskutsega ka üha julgemalt kaasa läinud, märgib ERR.
Saarte Hääl uuris, millise hinnangu annavad praegusele olukorrale Saare maakonnas tegutsevad majutusettevõtjad.
Terje Nepper, Arensburg OÜ tegevjuht/ juhatuse liige:
Booking.com on kahtlemata läbi aastate olnud ka meie parim müügimees. Kuid samas võib öelda, et tänu Booking´ule on saanud võimalikuks massiline külaliskorterite ja muude, just mitte alati oma tulusid deklareerivate majutusasutuste teke. Kogu vaev müügi osas jääb Booking´ule ja nad tõesti panustavad turundusse palju ja hästi. Meiesugustel, keskmistel ja suurematel majutusasutustel on keeruline külaliskorteritega võistelda, kuna hoiame tööl personali ja maksame makse. Siinkohal on küsimus pigem maksu- ja tolliameti ning Booking´u koostöös ja kahtlused saaks lihtsalt lahendatud.
Booking´u nõudele, et majutusasutus ei tohi oma kodulehel madalamat hinda pakkuda, võib ju läbi sõrmede vaadata, aga kui palju sellest kasu on?
Mis puutub oma kodulehel odavama hinna pakkumisse, siis see on iga majutusasutuse enda otsus ning igaüks ise peab arvestama oma lepingu tingimustega ja sooviga koostöölepingust kinni pidada. Päris raske on Booking´ul kõiki kontrollida ja tundub ka, et kontroll oli aastaid tagasi nende poolt oluliselt rangem.
Johan Lõuk, Johan SPA Hotelli pidava Johan GTJ juhatuse liige:
See on Booking.com´i õigus eraettevõttena leppida kokku koostöötingimustes ja kui teine pool nõus on, ei näe ma siin suuremat probleemi. 20% on ikkagi äärmus ja reaalselt sellist komisjonitasu minu teada suuremad majutusasutused ei maksa. Kui ei meeldi tingimused, siis on kõigil võimalik Booking.com kanalis müüki ka piirata. Vaadates neid numbreid, mis läbi Booking.com´i broneeringutena tulevad, ei ole meil kahju maksta ühe kompetentse müügiinimese palgafondi Booking.com´ile.
Antud kontekstis oleme külaliskorterite pidajatega samal tasemel, Booking´u komisjoni maksavad ju kõik. Külaliskorterite jaoks on Booking.com isegi tähtsam, kuna nii väikeste mahtude juures pole väga võimalust kõrvalt turunduse ja müügitööga tegeleda. Selle teeb Booking.com nende eest suures osas ära.
Tõnis Koppel, Kuressaares tegutseva Pärna külalistemaja peremees:
See raha, mis Booking´ule maksma peame, pole väike. Kui Booking´ut veel ei olnud, algas meie hooaeg maist ja lõppes augusti lõpuga. Nii kui Booking tuli, on meie hooaeg jaanipäevast parimal juhul poole augustini. Seepärast, et piraadid – majutusvaldkonnas mustalt tegutsejad – tulid sisse ja nemad võtavad kliendid. Piraat ju turuhinda ei vaata, müüvad odavamalt ja maksusid ei maksa. Mustalt tegutsejatele on Booking väga hea koht.
Booking´u nõudele, et majutusasutus ei tohi oma kodulehel madalamat hinda pakkuda, võib ju läbi sõrmede vaadata, aga kui palju sellest kasu on? Kahjuks ilma Booking´uta enam hakkama ei saa. Läbi kodulehe tuleb ju vaid mõni üksik broneering. Inimesed on nii mugavad ja nõus rohkem maksma, kuna eelistavad Booking´u kaudu tulla.