Ott Tänak on lõpetamas prantslaste ajastut

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rallifänn Rauno Paltser
Rallifänn Rauno Paltser Foto: Erakogu

"Eestlased on tegemas seda, mida keegi pole viimased 15 aastat suutnud," kirjutab rallifänn Rauno Paltser. "Ott Tänakut ja Martin Järveoja võib teel autoralli MM-tiitli poole peatada vaid totaalne ebaõnn, mitte belglased ega prantslased."

Alates 2004. aastast on autoralli MM-sarja valitsenud prantslased ning kui enne eelnimetatud aastat oli prantsuse piloot võitnud vaid ühe MM-tiitli, siis viimased 15 aastat on autoralli maailma valitsenud duo Sébastien Loeb (9) ja Sébastien Ogier (6).

Miks on Sébastienid nii kaua domineerinud? Osa on väitnud, et Loebi ja Ogier´ edu taga on see, et need mehed on saanud sõita alati parimate autodega, kuid ma julgen sellele vastu vaielda. Tõesti, vahemikus 2003–2012 võitis maailma üks parimaid tootjaid Citroën kaheksa tootjate tiitlit ning sealt edasi 2013–2016 neli tiitlit VW. M-Sporti Fordi meeskonna 2017. aasta tootjate MM-tiitel liigitub aga samasuguse ime alla nagu Inglismaa jalgpalliliiga 2015–16 hooaja võit Leicester City poolt.

Oskus autot arendada

Selle "ime" peaarhitekt oli ei keegi muu kui Sébastien Ogier, kes tõi meeskonda oma teadmised ja oskuse autot arendada. Koostöös Ott Tänakuga, kes oli seda autot aidanud algusest arendada, said nad auto nii heaks, et see on tänasel päeval parem kui tema praeguse tööandja Citroën´i võistlusauto.

Tänavu palkas Hyundai meeskond Loebi oma ridadesse just selleks, et saada kogenud piloodilt tagasisidet, kuidas nende autot paremaks saada. Seega on lisaks headele autodele olnud Loebi ja Ogier´ puhul alati tegemist pilootidega, kes oskavad autot arendada, seadistada ning nõuda meeskonnalt sarnast pühendumist.

Lisaks eelpool mainitule on nimekatele prantslastele edu toonud suur eeltöö rallideks ning stabiilsus rallisid lõpetada ja loomulikult võita.

Üheksa hooaja jooksul, mil Loeb meistriks krooniti, osales ta 126 MM-rallil, millest ei jõudnud finišisse 12 korral, ja nendest startidest võitis ta 72. Ogier´ vastavad näitajad kuue MM-tiitli puhul on olnud 78 rallit, nelja korral 0 punkti saamine ja 37 võitu.

Tänavuse hooaja vaieldamatult kõige kiirem võistluspaar on olnud Ott Tänak - Martin Järveoja ja seda ükskõik, millise nurga alt vaadates. Seis võiks veelgi domineerivam olla, kui eestlaste võistlusauto Toyota Yaris WRC poleks meie mehi paaril korral heas seisus alt vedanud.

Enne septembri keskel eesootavat Türgi rallit on Tänakul ja Järveojal ette näidata kümnest sõidetud rallist viis võitu ning katsevõite – mida on võetud 32 MM-rallit järjest vähemalt üks ralli kohta – on selle hooajaga kogunenud juba 59. Kusjuures uue generatsiooni autodega, millega tuldi MM-radadele 2017. aasta algusest, on just Tänak võtnud kõige rohkem MM-rallide võite – 11.

Tänakul piisaks meistriks tulekuks viimasel neljal rallil teiseks jäämisest nii üldarvestuses kui ka punktikatsetel.”

Tänak ja Järveoja on juba viimastel hooaegadel ning eriti tänavu tõestanud, et nad on MM-tiitli võitmiseks valmis. Kui möödunud aastal tehti küll vinge lõpuspurt, ent oldi sunnitud ikka piirduma MM-arvestuse kolmanda kohaga, siis nüüd on seis märksa parem.

MM-arvestuses liidrikohta hoidvate Tänaku - Järveoja edu enne hooaja nelja viimast rallit on lähimate konkurentide Thierry Neuville´i - Nicolas Gilsouli (Hyundai i20 Coupe WRC) ees 33 ning viimase kuue aasta valitsejate Ogier´ - Ingrassia (Citroën C3 WRC) ees 40 punkti.

Teevad oma asja

Järgmisena on ees ootamas hooaja kõige keerulisem kruusaralli, mille mullu lõpetas superrallita (pärast katkestamist uuesti rajale tulek) vaid viis võistluspaari. Nende nelja hulgas olid ka Tänak - Järveoja, kelle jaoks algas ralli keeruliselt, kuid kes lõpuks suutsid piisavalt targalt sõita, kannatada ja lõpuks võita.

Sarnase taktikaga saavad nad Türgis ka tänavu startida, sest nende edu on teise koha ees rohkem, kui maksimaalselt ühe etapiga teenitav 30 punkti. See tähendab seda, et Türgis esimesena rajale startivad eestlased ei pea tingimata eesootavat rallit võitma ja võivad targalt sõites konkurentidele ka ehk mõne punkti rohkem tagasi anda. Seda, et eestlased ei lähe konkurentide 101% tempoga kaasa ja teevad oma asja, tõestas hästi ka äsja lõppenud Saksamaa ralli, kus eestlased kõige pikema õlekõrre tõmbasid.

Millised võimalused Neuville´il ja Ogier´l üldse veel on?

Nelja tänavuse MM-ralliga on veel maksimaalselt võimalik teenida peaaegu neli korda nii palju punkte kui eestlaste edu hetkel belglaste ees on ehk 120 punkti.

Tänakul, kes on juba praeguse seisuga kogunud oma MM-karjääri rekordit tähistava punktisaagi 205, piisaks meistriks tulekuks viimasel neljal rallil teiseks jäämisest nii üldarvestuses kui ka punktikatsetel. Ja seda juhul, kui Neuville kõikidelt järelejäänud rallidelt maksimum 30 punkti võtaks. Siis jääks eestlaste ja belglase vaheks üks punkt.

Ogier aga Tänaku nii heale saldole enam loota ei saa. Kui prantslane peaks kõikidelt järelejäänud rallidelt võtma maksimumi, siis peab ta lootma, et vähemalt ühel rallil jääks eestlane poodiumilt välja ning ei saaks sealt ka punktikatse lisa. Siis võidaks Ogier 2 punktiga MM-tiitli.

Erinevaid teooriaid võiks veel palju välja mõelda, kuid tegelikkuses ei tähenda see midagi – kohad pannakse reaalselt paika rajal, mitte paberil. Üks on aga selge: Tänak ja Järveoja on liikumas väga kindla ja stabiilse sõiduga esimese MM-tiitli poole ning neid võib hetkel sellel teel veel peatada vaid totaalne ebaõnn, mitte belglased ega prantslased.

Finišis näeme, meistrid!

Tagasi üles