Lennata tohib vaid korras õhulaev

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Jüri Norkroos

"Euroopa Liidus kehtivad lennukitele niivõrd ranged reeglid, et lennata saab vaid tehniliselt korras ja ohutute lennukitega," kirjutab maanteeameti liiklusdirektor Meelis Telliskivi vastuseks saarlase Tarmo Pikneri eile ilmunud arvamusloole "Sigadus: tere tulemast Saaremaale, ront-lennukiga!".

Meelis Telliskivi.
Meelis Telliskivi. Foto: Erakogu

Mis muutus 16. septembril väljakuulutatud lennuhankes võrreldes varasemate hangetega?

Varasemaga võrreldes loobuti tänavu septembris väljakuulutatud lennuhankes lennuki vanuse kriteeriumist ja nõudest, et lennufirma lendaks antud liinil kogu aeg ühe ja sama lennukiga. Miks?

Eelmise hankeprotsessi hanketingimuste sätted olid sellised, mis oleksid pidanud tagama selle, et ühendus oleks võimalikult kindel. Soovisime, et teenust pakutakse ühe kindla lennukiga või vajadusel asenduslennukiga. Kvaliteedikriteeriumina hindasime lennuki vanust.

Lootsime lennufirmadesuuremat huvi

Lootsime lennufirmade suuremat huvi, aga pakkumise tegi paraku ainult kaks firmat. Selgus, et kõik need tingimused ei sobinud mitmele siin regioonis lende tegevale ettevõttele.

Lennufirma jaoks on väga kallis hoida teatud lennukeid vaid konkreetsete lendude jaoks.

Miks ei ole Saaremaa lennuhankes vanuse kriteeriumit? Lennuki vanus ei ole seotud selle kvaliteedi ega tehnilise seisukorraga. Lennuki valmistamise aasta näitab, millal on valmistatud lennuki kandev kere. Seejuures on lennukitel väga täpselt määratletud erinevate komponentide (näiteks mootorid, maandumistelikud jms) maksimaalsed lennutunnid ning nende täitumisel tuleb komponent välja vahetada.

Samas on lennunduses oluline, et lennuk omab lendamiseks vajalikke lube ja sertifikaate. Maanteeameti väljakuulutatud hange eeldab neile nõuetele vastavaid lennukeid. Kõigi esitatud nõuetega saab tutvuda riigihangete registris https://riigihanked.riik.ee/rhr-web/#/procurement/1602749/documents?group=B)

Miks ei ole Saaremaa lennuhankes aga enam ühe ja sama lennukiga lendamise nõuet?

Ranged reeglid, karm kontroll

Eelmine kord peletas mitmeid ettevõtteid eemale nõue esitada kindel lennuk ja kindel asenduslennuk. Lennufirma jaoks on aga väga kallis hoida teatud lennukeid vaid konkreetsete lendude jaoks. Kuna paljud lennufirmad kasutavad lennukeid rotatsiooni põhimõttel, siis ei ole neil võimalik tagada, et konkreetse pardanumbriga ABC 123 lendab kogu aeg Kuressaare liinil.

Kas oleme hinnanud riski, et Saaremaale hakkavad lendama väga vanad lennukid? Euroopa Liidus kehtivad lennukitele niivõrd ranged reeglid, et lennata saab vaid tehniliselt korras ja ohutute lennukitega. Eestis kontrollib ja auditeerib lennukite korrasolekut lennuamet.

Lennunduses tagab kasumlikkuse mitmel liinil lendamine. Ettevõtted, kes osutavad ühe lennukiga veoteenust paljudel liinidel, kasutavad üldjuhul uuemaid lennukeid.

Tagasi üles