10 000 Soome turisti on Saaremaa hüljanud

SOOMLASI NAPIB: Saaremaa spaahotellide müügijuht Urmas Pilt tõdeb, et nad üritavad sõltuvust soomlastest vähendada.

FOTO: Gunnar Siiner/Saarte Hääl

Kui Soome turistide huvi vähenemine Eesti vastu, mis on hotellikülastuste arvu tunduvalt kahandanud, on nüüdseks teinud kannapöörde, siis Saaremaal pole seda õnne olnud.

Augustis peatus statistikaameti andmetel üle Eesti majutusettevõtetes 488 000 turisti, mis on 9% rohkem kui eelmisel aastal. Eelnenud kuudel vähenenud Soome turistide arv suurenes Eestis teist kuud järjest: välisturistidest 29% saabus just nimelt Soomest, 11% Saksamaalt, 9% Venemaalt ja 8% Lätist.

Saaremaal on arvud kordi väiksemad. Kui kokkuvõttes külastas meid tänavu augustis pisut rohkem turiste kui aasta tagasi – 30 689 (mullu samal ajal 28 182) –, siis soomlasi, meie seniseid põhilisi välisturiste, jääb üha vähemaks.

Kõik tunnetavad langust

Sel aastal on Saaremaad külastanud 15 105 soomlast, mullu sama perioodi kokkuvõttes 15 927 Soome turisti, seevastu aastal 2010 oli Soomest tulnud turiste augusti lõpu seisuga 25 322. Teisisõnu, üheksa aastaga on Saaremaa jaoks n-ö kaduma läinud 10 000 soomlast.

Seda tunnetavad kohalikud käsitööpoed, kus pikemalt kommenteerimast küll keelduti, kuid kinnitati, et turiste napib, samuti spaad.

Soomlane on olnud põhiline klient Saaremaa spaahotellide Meri ja Rüütli jaoks. "Kahjuks on meil samuti Soome turistide osakaal sel aastal vähenenud," tunnistas spaahotellide müügi- ja turundusjuht Urmas Pilt. Vähemaks jääb pigem just vanema vanusegrupi turiste.

Pildi sõnul plaanivad nad Soome turule enam panustada digitaalses valdkonnas ja printmeediaga. "Kuigi loodame ja anname oma panuse, et Soome turg tõuseks kasvule ka Saaremaal, oleme oma tegevust laiendanud teistel sihtturgudel, et vähendada sõltuvust Soome turust," nentis Urmas Pilt.

"Paraku nii on, ka Arensburgi hotellis ja külalistemajas on soomlaste osakaal pidevas languses," tõdes ka Arensburg OÜ tegevjuht Terje Nepper, kelle sõnul on just viimasel kahel aastal olnud oluline vähenemine, võrreldes eelnevatega.

See on Nepperi hinnangul tingitud mitmest asjaolust, aga eelkõige soomlaste noorema põlvkonna vähesest huvist Eesti ja Saaremaa vastu. "Võtsime soomlasi aastaid kui loomulikku nähtust meie turismis, kuid uus reisiv põlvkond enam samadel põhjustel sihtkohta ei vali," selgitas ta.

Soomlaste "kadumist" kinnitas ka Visit Saaremaa konsultant Kristina Mägi. Ta möönis, et pärast 17 kuud kestnud mõõna näitas soomlaste arv juulis ja augustis üle pika aja taas Eestis kasvumärke, ent Saaremaa majutuse statistika päris nii roosiline ei ole. Siin on soomlaste arv eelmise aastaga võrreldes endiselt miinuses. Positiivse noodina võib märkida, et langus on aeglustunud.

Kümne aasta taguse ajaga võrreldes on Soome turistide arvu kahanemine muidugi märkimisväärne, tunnistas Mägi, lisades, et kahjuks avaneb üsna sarnane pilt ka naabermaakondades Hiiumaal ja Läänemaal. Pärnu on aga soomlaste arvu suutnud 10 aasta taguse ajaga kasvatada.

Vanad enam eriti ei reisi

"Arvestades asjaolu, et soomlaste tõmbekeskustest väljasaamine on katsumusterohke ja Pärnu võimalused on Saaremaaga võrreldes märksa suuremad, ei ole siin ilmselt midagi väga ka imestada," leidis Mägi.

EAS-i hiljaaegu läbiviidud uuringust selgus, et varasemaga võrreldes on eelkõige kasvanud nende soomlaste hulk, kes leiavad, et Eestis on juba piisavalt palju käidud (7 protsendilt 17-le). Mõnevõrra on lisandunud ka neid, kes tõid põhjuseks liiga kõrged hinnad (1,7 protsendilt 5,8-le). "Kõige suurem probleem Saaremaa jaoks on generatsioonide vahetus," nentis Mägi.

Vanemad soomlased, kel on Saaremaal käimise kogemus, on jõudnud ikka, kus aktiivselt enam ei reisita. Noorematel soomlastel ei ole aga Saaremaa kui potentsiaalse reisisihi kohta piisavalt teadmisi. "Visit Saaremaa on selle tõsiasjaga arvestanud ja sellest lähtuvalt planeerinud ka oma turundustegevusi," kinnitas Mägi.

Visit Saaremaa püüab noori soomlasi

Visit Saaremaa konsultant Kristina Mägi

FOTO: Maanus Masing / Saarte Hääl

Traditsioonilistele kanalitele nagu messid otsib Visit Saaremaa uusi väljundeid. Eriti neid, mille abil kõnetada veidi nooremaid soomlasi.

Hea näide sellest on Kristina Mägi sõnul septembri algul toimunud Soome meedia esindajate Saaremaa reis koostöös Tallinki ja EAS-iga. Tegu oli noorematele soomlastele suunatud väljaannete ja lehekülgede esindajatega, kelle sulest on ilmunud Saaremaa-teemalisi postitusi, artikleid ja videoid.

Esindajad olid näiteks väljaannetest Apu, Mondo ja Tallink Silja Merelle. Ajakirjanikele jättis turismikonsultandi sõnul sügava mulje saarlaste ettevõtlikkus, kohalik toit ja puhas elukeskkond, Koguva küla ja Muhu käsitöö. "Suurema emotsiooni andis tänavapiknik ja positiivse kajastusena on läbi käinud ka sõbralik hinnatase," rääkis Mägi. Mainitud väljaannetel on kokku üle 700 000 jälgija.

Lisaks on koostöös EAS-i ja soome koomiku Antto Terrasega valminud rida lustakaid Soome turule suunatud videoklippe ja peagi on eetrisse minemas humoorikate raadiosaadete projekt.

Tallinki laevadel on levitatud ka reisiajakirja Mo Saaremaa. EAS-iga peetakse aga aktiivseid läbirääkimisi Soome turul korraldatava ühise suure turunduskampaania asjus.

Tagasi üles