Saarlased ei pruugi ka tänavu uut lennukit saada

Kertu Kalmus
, Saarte Hääle vanemtoimetaja
Copy
LENDAVAD NAGUNII: Transaviabaltika kaaspiloot Ferdinand Grzeszczuk lennutab inimesi Tallinna ja Kuressaare vahet ka vaidluste ajal.
LENDAVAD NAGUNII: Transaviabaltika kaaspiloot Ferdinand Grzeszczuk lennutab inimesi Tallinna ja Kuressaare vahet ka vaidluste ajal. Foto: Maanus Masing / Saarte Hääl

Kuressaare ja Tallinna vahelisele lennuliinile vedaja leidmiseks korraldatud hanke tähtaega lükati juba kolmandat korda edasi. Sedakorda veebruari algusesse. 

Esialgsete plaanide kohaselt pidi uus suur lennuk saarlasi ja nende külalisi Tallinna ja Kuressaare vahet lennutama hakkama juba läinud aasta 1. juunist. Siis tuli aga üksteise järel vaidlustusi, mistõttu ei ole senini kindlust, millal uus lennuk liinil võiks alustada, ehkki uueks n-ö stardiajaks määrati 1. juuni 2020.

Sel nädalal järjekordselt edasilükatud hanketähtaega selgitades tunnistas aga maanteeameti riigihangete talituse juhataja Andry Palu, et seekordne edasilükkamine ei pruugi veel jääda viimaseks. Seda põhjusel, et vaidlus on omadega praeguseks jõudnud riigihangete vaidlustuskomisjoni ja sealse otsuse saab edasi kaevata kohtusse. Kohtumenetluse protsess võib aga välja jõuda kuni riigikohtuni.

“Kui seda tehakse, siis tuleb ka pakkumiste esitamise tähtpäeva sisuliselt alati edasi lükata, kuni jõustunud otsuseni,” nentis Palu. “Ja sellise stsenaariumi puhul võib juhtuda, et sel aastal uue lennuki liinile toomine ei pruugi paika pidada.”

Seni on lennuhanget edasi lükatud kolm korda. Esimene hange kuulutati välja pea kaks aastat tagasi, 2018. aasta juuli alguses. Hankele esitati aga vaidlustus ja kohtupraktika kohaselt on riigihanke alusdokumentide vaidlustamise korral riigihanke peatamine põhjendatud juhul, kui pakkumiste või taotluste esitamise tähtaeg saabuks vaidlustusmenetluse ajal. Või siis, kui tähtaeg kukuks küll pärast menetluse eeldatavat lõppu, kuid vaidlustajale ei jääks n-ö mõistlikku aega pöörduda vajadusel halduskohtusse.

Riigihangete talituse juhataja sõnul jõudnuks viimane pakkumiste esitamise tähtaeg kätte järgmisel teisipäeval, 21. jaanuaril. Komisjon langetab aga otsuse vaidlustuse kohta sisuliselt vahetult enne pakkumiste esitamise tähtaega ehk täna. Seega jäänuks erinevate tähtaegade vahele vaid kaks tööpäeva.

Vaidlustuskomisjoni otsust on võimalik taas kord edasi kaevata kümne päeva jooksul. “Seega tähtaega muutmata ei oleks olnud võimalik tagada, et vaidlustaja jõuab koostada ja esitada koos kaebusega esialgse õiguskaitse taotluse,” tähendas Andry Palu. Samuti ei jõuaks halduskohus esialgse õiguskaitse korras hankemenetlust peatada.

Sisuliselt oli hanke tähtaja järjekordne lükkumine möödapääsmatu samm. Ehk teisisõnu, kui hankija ei oleks pakkumiste esitamise tähtaega edasi lükanud, oleks riigihangete vaidlustuskomisjon hankemenetluse peatanud. “Vältimaks peatamist, lükkas hankija tähtaja edasi,” nentis maanteeameti riigihangete talituse juhataja Palu. Nõnda seati sel nädalal uueks riigihanke tähtajaks 5. veebruar.

Hanke eeldatav maksumus on 16,8 miljonit eurot. Uus leping peaks sõlmitama neljaks aastaks arvestusega, et liinile tullakse 1. juunist 2020 ja lennatakse kuni 2024. aasta 31. maini.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles