Kuressaare kesklinnas tegutsevad ettevõtjad ei nõustu Saaremaa vallavolikogu Reformierakonna fraktsiooni plaaniga muuta Kuressaare südalinn suvekuudeks autovabaks.
Ettevõtjad: pigem pange kiiruskaamera ja künnised
Eile hommikul kogunesid Arensburgi restorani päikeseterrassile 16 Kuressaare kesklinnas tegutsevat ettevõtjat kohtuma vallavolinike Kalle Laaneti ja Koit Voojärvega. Ettevõtjad soovisid kuulda eelnõu algatajalt Kalle Laanetilt endalt põhjendusi, miks peavad reformierakondlastest volinikud vajalikuks kesklinn mootorsõidukitele sulgeda. Samas tahtsid nad vallavolinikele teatavaks teha oma seisukoha, et on niisugusele plaanile vastu.
"See plaan riivab meid kõiki, kes me siin kesklinnas majandame," ütles ettevõtjad kokku kutsunud Anti Kopliste, Ferrumis tegutseva kellaäri Vekker omanik. "Kust tuleb veendumus, et kesklinna sulgemine muudab kodanike ja ettevõtjate elu paremaks?"
"Teie esindate erahuve, meie avalikke huve," vastas Kalle Laanet. Voliniku sõnul on sooviga, et kesklinn autovabaks muudetaks, tema poole pöördunud nii eraisikud, ettevõtjad kui ka Saaremaa külalised.
"Millised ettevõtjad midagi niisugust soovivad?" imestas Grete poe omanik Diana Paia. "Alati on keegi, kes otsustab, mis meile, ettevõtjatele hea on, ilma et meilt endilt küsitaks."
"Varem seisis Reformierakond ikka ettevõtjate eest, aga nüüd paistab, et sootuks vastupidi," leidis Arensburg OÜ juhatuse liige ja Saaremaa ettevõtjate liidu juhatusse kuuluv Terje Nepper. "Kuidas saaks turist üldse esimese mulje, et Kuressaare kesklinn on väärt koht, kui ta siit isegi läbi sõita ei saa?"
"Inimesed on mugavad," lausus Paia. "Kui autoga ligi ei pääse, harjuvad nad käima mujal ja siis on neid väga raske tagasi tuua. Olge inimesed, ärge pange kesklinna autodele kinni – see tapab kesklinna ettevõtluse!"
"Pärnu Rüütli tänav on välja surnud pärast seda, kui seal enam autoga liikuda ei saa," märkis Pallopsoni Äri OÜ ja Kauba Üks OÜ juhatuse liige Henry Ots.
Ettevõtjate sõnul on nende äride käibes tunda andnud juba seegi, kui Kuressaare kesklinn on mõne ürituse pärast suletud olnud.
"Enne kesklinna remonti küsiti ettevõtjatelt selleks luba ja kõik ütlesid ühest suust: ainult siis, kui kesklinn jääb läbisõidetavaks," meenutas Reene Moschella, restorani La Perla üks omanikest.
"Raha kesklinna remondiks tuli ettevõtluse arendamise meetmest – kas siinse ettevõtluse hävitamiseks?" küsis Pritsumaja Grill & Bari pidav Guido Grass.
"Kõigis piirkondades, kus südalinn on autodele suletud, on paralleelne tänav, kus autod sõita saavad, või mingi muu lahendus," märkis Nepper. "Seal on ka kordades rohkem turiste kui meil. Kas meil peaksid autod hakkama jälle kesklinna lasteaia juurest parklast ja Uuelt tänavalt läbi sõitma?"
"Siis suureneks ju Uue tänava liikluskoormus praegusega võrreldes kõvasti," tõdes Uuel tänaval elav ja tegutsev ettevõtja Annika Nettan.
Autovabaks reedest pühapäevani?
"Eelnõus toodud väide, et kesklinna autodele sulgemine aitaks õhusaastet vähendada, pole Kuressaare puhul küll kohane," leidis Paia. "Meie kesklinn oma väikese liikluskoormusega on üks puhtama õhuga kohti!"
Anti Kopliste sõnul loendas ta sel esmaspäeval tipptunnil ehk kell 12–13 kesklinnast läbi sõitmas 27 sõidukit, osa neist liinibussid.
"Mingitest autode hordidest pole siin juttugi – see on pseudoprobleem," ütles Kopliste. "Minu kompromissettepanek oleks: katsuks kõigepealt panna kesklinna toimima nii, nagu see mõeldud. Kui siis tõesti liiguvad siin jalakäijate hordid, oleme alati nõus selle asja ümber vaatama. Praegu hakkavad asjad lõpuks ometi paika loksuma. Milleks hakata kohe jälle midagi muutma?"
"Aga elu muutub, maailm muutub," vastas Laanet. "Kulla sõbrad, tulge oma mugavustsoonist välja!"
"Kui kesklinn mullu lahti tehti, ei saanud inimesed uuest liikluskorraldusest üldse aru – nüüd autojuhid ja jalakäijad juba oskavad üksteisega arvestada," rääkis Nepper. Tema hinnangul jagub südalinnas jalakäijatele piisavalt ruumi ka praegu.
Laanet tõdes, et üks ajend kesklinn suveks sõidukitele sulgeda on see, et enamik autojuhtidest ei järgi 10 km/h liikluspiirangut.
Uut korraldust võiks proovida sel suvel
"Paraku tõepoolest ei järgi, aga kas lahendus on sõitmine üldse ära keelata?" küsis Kopliste.
Laanet leidis, et kompromissina võiks uut liikluskorraldust proovida sel suvel.
"Mootorsõidukitele suletud ala võiks ulatuda raekoja ja Holostovi kompleksi nurgast Tallinna ja Torni tänava nurgani," pakkus Laanet välja alternatiivi. "Sõita ei saaks seal näiteks reedel kella kolmest päeval pühapäeva hilisööni."
Nepperi hinnangul pole selline lahendus mõeldav: "Keegi ei hakka kella vaatama ja mõtlema, kas ma ikka tohin kesklinnas sõita või mitte! Meie külalised tulevad just sel ajal ja mis mulje neile jääb, kui me nad linna äärde suuname?"
"Praegu on proovimiseks ikka väga vale aeg – alles eelmisel suvel sai kesklinn valmis ja juba tuli eriolukord peale," lausus Graveer OÜ juhatuse liige Heigo Suuster. "Kesklinna ettevõtted hakkavad välja surema!"
Reene Moschella sõnul on üks seni lahendamata suur kitsaskoht kesklinna parkimiskorraldus.
Ettevõtjad leidsid, et kesklinna autovabaks muutmise asemel võiks hoopis tõsta kiiruspiirangu 15 kilomeetrini tunnis, paigaldada künnised ja kiiruskaamera.
"Esimest ja teist korda võiks kiirust ületanud juht saada hoiatuse, alles kolmandal korral trahvi," pakkus Guido Grass.
Ettevõtjad leidsid, et kui ruumi on tarvis ürituste jaoks, saab neid väga hästi korraldada ka turul, mis praegu tühjana seisab. "Pange kõigepealt see plats toimima!"
Kohati üsna häälekaks ja emotsionaalseks paisunud mõttevahetuse lõpuks jäi kumbki pool oma seisukoha juurde – eelnõu välja pakkunud Laanet leidis, et kesklinna suvel vaid kergliiklejatele jätmist tasuks proovida, ettevõtjate hinnangul ei tohiks seda mingil juhul teha.
Piiratud parkimine võib tulla 131 kohal
Vallavolikogu hakkab täna arutama kesklinnas 131 parkimiskohal ajalise limiidi kehtestamist. Parim lahendus vältimaks üleüldist tasulist parkimist oleks parkimisaja piiramine tööpäeviti ajavahemikus kell 10-17.
Parkimine oleks lubatud kaheks tunniks. Selle aja möödudes peab parkija koha vabastama. Vallavalitsusel oleks parkimisnõuete rikkumise korral õigus määrata hoiatustrahv suurusega 20 eurot. Piiranguga parkimiskohad tuleksid valikuliselt alale bussijaamast kuni Lossi tänavani, hõlmates osaliselt ka üldkasutatavaid suuri parklaid.
Vallavalitsus põhjendab soovi kesklinna piirkonnas vabade parkimiskohtade nappusega. Kesklinna uuendamisega kaotati mitmeid parkimiskohti ja pikalt pargivad ka kesklinna piirkonnas töötavad inimesed.
Raul Vinni