Miks rääkida matemaatikapäevast? Ei ole vaja valida aasta valemit, aasta võistlust, õpetajat või õppejõudu. Samuti puudub vajadus täiendada ainevõistluste nimekirja. Kutsun hoopis mõtlema matemaatikale kui meie igapäevasele teekaaslasele, nagu on seda emakeel, tehnikasaavutused, teadmised ühiskonnast ja loodusseadustest. Mõtleme sellele, et miks on see kaunis ja paljudele teistele oma saavutusi lahkelt jagav teadus ning selle esindajad nagu teisel pool rindejoont ühiskonnaga. Toon paar näidet.
Kõige sagedamini kuuleme praegu matemaatikast koroonaga seotud uudistest. Värske akadeemik statistikaprofessor Krista Fischer aitab ennustada olukorda riigis statistiliste mudelite abil ega ole seni eksinud. Miks siis need, kes peaksid otsuseid langetama, ei usu prognoose? Aasta tagasi oldi üldse väga pahased, et miks on teadusnõukojas statistik, keda vaikimisi peetakse eluvõõraks, päriselust suurt mitte midagi teadvaks inimeseks. Ometi on statistika vägagi eluline matemaatika haru.
Lugupeetud teaduste akadeemia president Tarmo Soomere, kes oma doktoritöö kaitses matemaatikuna lainetest, ennustas Pärnu üleujutusi jaanuaritormis oluliselt täpsemalt, kui seda tegi riigi ilmateenistus, ja jällegi ei usutud spetsialisti.
Müütidega tuleb võidelda
Igapäevaelus on lähim side matemaatikaga koolis käivate laste kaudu. Siin on rindejoon õpilaste ja pigem nende vanemate ja õpetajate ning muude kooli asjapulkade vahel. Ühelt poolt osa vanemate arusaam, et kui temal oli koolis matemaatika raske ja õpetajaga ei klappinud, siis tuleb seda sisendada ka lapsele ja kodus ta juba eos “üles keerata”. Teiselt poolt üritab osa õpetajaid maksku mis maksab oma arusaamist peale suruda. Õpetaja on siin nõrgemal positsioonil, sest tema karjäär kestab kauem kui lapse koolitee, inimene kulub ning tekib läbipõlemise oht. Siin on kerge kaotada silmist tegelik kooliskäimise mõte, milleks on noore inimese arenemine. Õnneks käib see siiski vaid osade kohta ning enamik õpetajaid ja õpilasi on ühel meelel.