Vabal maal võib talitada ka teistmoodi. Mitte usaldada teaduspõhist meditsiini, vaid pöörduda nõidade ja ravitsejate poole. Ja mõnikord inimene tõesti tervenebki. Inimene on iseäralikult ehitatud – 15 samadel tingimustel ruumis viibinust võib kümme haigestuda ja kaks surra, aga kolme, näe, viirus isegi ei puutu! Miks?
Teadus on olemuslikult skeptiline, ülimalt kahtlev. Niisugune hillitsetus kannatamatule hiirekliki-rahvale ei meeldi. “Miks siis koroonavaktsiinid ei ole sada protsenti kindlad, nagu meile lubati,” karjutakse hääled kähedaks. Õnneks ei saa me kunagi teada, milline olnuks maailm ilma nende “ebakindlate” vaktsiinideta. Kes meist oleks elus.
Uskuda, et Eesti teadlased ja arstid osalevad kollektiivselt mingis üleilmses vandenõus, on poolearulise sekti pöörane teooria. Mulle tõesti ei mahu pähe, kuidas saab niimoodi väita mõni poliitik või jurist, kes pole loodusteadusi isegi lähedalt näinud? Miks me ometi seda uhuud-umbluud usume?
Prohvetlikud sõnad
Vahetasin eelmisel nädalal kirju USA teaduskirjaniku David Quammeniga, kes kirjutas seitse aastat enne koroonapandeemia puhkemist raamatu “Hüpe. Zoonoosid ja järgmine üleilmne pandeemia”. Selles raamatus kirjutab Quammen prohvetlikult, et küsimus pole, kas pandeemia puhkeb, küsimus on, millal. Ja millise loomariigist ülehüpanud viiruse tõttu, millele me ise oleme oma tegevusega võimaluse andnud. Quammen peab uhuud-umbluud tõsiseks ohuks maailma demokraatiale ning ainus väljapääs tema meelest on see, et lapsed peaksid õppima loodusteadusi ning allikakriitiliselt (internetist) lugema.
Quammen, kes oma raamatus käsitles koroonaviiruse esimest katset maailma vallutada aastatel 2002–2003, julges jaanuaris 2020 kirjutada New York Times´i kolumni, milles ütles ära, et nüüd see siis juhtus. Artikkel ilmus 28. jaanuaril. Eesti toonase siseministri repliigini hanerasvast ja sokkidest jäi veel kuu aega.