Saada vihje

“Merevaade” muudab laevaehitaja murelikuks

15 KAVANDI HULGAST hindas žürii parimaks “Merevaate”, mille autorid on Alvin Järving, Ott Alver, Mari Rass, Luisa Maria Männilaan, Lill Volmer ja Katariin Mustasaar.
15 KAVANDI HULGAST hindas žürii parimaks “Merevaate”, mille autorid on Alvin Järving, Ott Alver, Mari Rass, Luisa Maria Männilaan, Lill Volmer ja Katariin Mustasaar. Foto: Arhitektuuribüroo Arhitekt Must / Saarte Liinid

Saarte Liinide plaan Kuivastu sadamaala täis ehitada on paras murekoht ja mitte ainult meile, ütleb Tornimäel tegutseva laevaehitusettevõtte Alunaut juht Mark Muru.

“See, mis Kuivastu sadamas praegu on, see on väga hea ja toimiv, ning ma ei usu, et sinna mingid rahvamassid tulevad vaba aega veetma,” leiab Muru.

Ta nendib, et arhitektuurivõistluse võidutöö “Merevaade” on tõesti üks paremaid, aga igal juhul paneb see sadama funktsionaalsuse proovile.

Kuivastu sadama ooteala praegune lahendus on Muru sõnul ideaalne, suisa üks parimaid Eestis. Sadamaala ehitamise ajal tegid Saarte Liinide insenerid ka laevaehitajatega koostööd ja seepärast on slipi ees oleval alal vabalt võimalik ka 20–25 meetri pikkuse paadiveokäruga manööverdada.

“Saame seal ümber keerata, õigele kursile sättida, paadi vette lasta ja veest välja tõmmata – see kõik on oluline,” selgitab Mark Muru.

Väikeste paatidega saab seda teha kindlasti ka edaspidi, aga suurematega mitte.

“Lõpuks võib ju öelda, et me ei pea ehitama nii suuri paate, aga ka riigi huvi on see, et kõik elualad areneksid,” leiab ta.

Mõistagi võib riik laevaehitajatele soovitada, et ehitagu nad oma sadam ja oma slipp, aga sellel ei näe Alunaudi tegevjuht mõtet, kui toimiv taristu on olemas.

Ka läbisõitvad paadid pole tema sõnul piisav põhjendus, et vahetada sadama taristuline väärtus ajaveetmise vastu.

“See ei ole hea mõte minu meelest,” rõhutab Muru, juhtides tähelepanu vaevu elus püsivale Kuivastu kohvikule, mille olemasolu on vajalik, ent vähese külastatavuse tõttu raske ülal pidada.

LAEVAEHITAJA MARK MURU usub, et sadamaala ehitust saab korraldada ka nii, et kõik saavad, mis vaja ja keegi ei jää kellelegi jalgu. Praegu aga toimuvad Muru arvates muudatused kellegi arvelt, selle asemel, et saavutada harmoonia.
LAEVAEHITAJA MARK MURU usub, et sadamaala ehitust saab korraldada ka nii, et kõik saavad, mis vaja ja keegi ei jää kellelegi jalgu. Praegu aga toimuvad Muru arvates muudatused kellegi arvelt, selle asemel, et saavutada harmoonia. Foto: Maanus Masing / Saarte Hääl

Mark Muru sõnul on praegu veel lootus, et Kuivastu sadamas ehitus kohe lahti ei lähe ja ehk on võimalus projekti siiski kohendada ja asjad selgeks rääkida.

Sadama arhitektuurivõistluse korraldas AS Saarte Liinid koostöös Eesti arhitektide liiduga. Sadamaala uue hoonestuse rajamise projekt on osa suurematest ümberehitustöödest, mis Kuivastu sadamas plaanitakse lähiaastatel läbi viia.

Artikli foto
Foto: Arhitektuuribüroo Arhitekt Must / Saarte Liinid

Esikoha pälvinud “Merevaate” preemia suurus on 10 000 eurot. Teise koha ja 7000 euro suuruse preemia pälvis arhitektuuribüroo Molumba kavand “Tuul”. Kolmanda koha ja 5000 eurot sai arhitektuuribüroo Peil ideekavand “Faarvaater”.

Võidutöö "Merevaade" pakub žürii hinnangul Kuivastu sadamale uue kvaliteediga tervikliku väliruumi ja hoonestuslahenduse.

Uus hoonestus koosneb uuest sadamahoonest, kaptenimajast, väikelaevade hoiustamiseks mõeldud hoonest ning kassade varikatusest.

Sadamaala on liigendatud ning on omaette väljakud ooteala ja väikesadama kasutajatele. Ooteala ja väikesadama vahele on pakutud istumistaskutega avalik ruum. Saarte Liinide teatel arvestab kavand ka väikelaevasadama loogikat ja manööverdusaladele esitatavaid nõudeid.

Teise koha töö "Tuul" arhitektuuribüroolt Molumba
Teise koha töö "Tuul" arhitektuuribüroolt Molumba Foto: Arhitektuuribüroo Molumba
Kolmanda koha saanud ideekavand "Faarvaater"
Kolmanda koha saanud ideekavand "Faarvaater" Foto: Arhitektuuribüroo Peil Projekt OÜ
Ergutuspreemiad summas 2500 eurot läksid arhitektuuribüroo Projekt Kuubis ideekavandile "Lainepikkus“
Ergutuspreemiad summas 2500 eurot läksid arhitektuuribüroo Projekt Kuubis ideekavandile "Lainepikkus“ Foto: Projekt Kuubis
Arhitektuuribüroo J + XS ideekavand "Ultima Thule".
Arhitektuuribüroo J + XS ideekavand "Ultima Thule". Foto: Arhitektuuribüroo J + XS

Kavandeid laekus võistlusele oodatust rohkem

Kvaliteetne ja funktsionaalne ruum meie ümber ei sünni kunagi juhuslikult. Käesolev arhitektuurivõistlus oli Saarte Liinide jaoks esimene ja ilmselt mitte viimane.

Kavandeid laekus võistlusele oodatust rohkem, mis näitab, et sadamaga tegelemine oli arhitektide jaoks põnev väljakutse. Kõige keerukamaks osutuski arhitektide jaoks sadama üldise funktsionaalsuse ja sisemise liikuvuse mõistmine. Lihtsalt fotogeenilise välisilmega hoone kavandamisest jäi konkursi võitmiseks sedapuhku väheks.

Enne kui teha, peaks nägema suurt pilti

Üldiselt leian, et kui kuskil midagi tehakse, peaks enne vaatama pilti laiemalt, suhtlema katuseorganisatsioonidega, meil, paadiehitajatel on selleks Eesti meretööstuse liit.

Näiteks kunagi taheti Kuressaarde teha suuremate paatide talvehoidu, aga liikluskorralduse muudatused tehti meie jaoks nii, et äri jäi katki. Vätta Puidul olid olemas ruumid, tahtsid meilt veel paadiveohaagist laenata ja enam-vähem lõime juba käed, kuid siis tuli meelde, et maanteeameti maja juurde tehti ring, kust sellega enam läbi ei saa, ja sinna see äriidee sumbus.

Veel liikluskorralduslikest muudatustest – hiljaaegu pandi Liivale jalakäijate saarekesed, kust suure veosega vaid napilt läbi saab. Selliseid kohti tuleb iga natukese aja tagant, kus arvestatakse ainult sõiduauto ja jalakäijatega.

Kommentaarid
Tagasi üles