LUGEJAKIRI Salava sünnipäevaretk Naissaarele

Naissaare. Pilt on illustratiivne
Naissaare. Pilt on illustratiivne Foto: Rene Jakobson

Juulikuu 24. päeval sai merekultuuriselts taas aasta vanemaks. 1996. aastast alates on sünnipäevi kogunenud juba 28. Traditsiooniliselt tähistame seda päeva matka/reisiga mõnele saarele ning Naissaar oma militaarajalooga, looduse, innukate püsielanike ja turismikorraldajatega on suurepärane sihtmärk.

Meie tutvus saarega algas Peeter Suure kindlustuste kompleksist. Ajarännak kulmineerus hästi säilinud kahuritornis. Seejärel külastas enamik meist 45-meetrist tuletorni. Ilus vaade saarele ja ümbruse merele lummas.

Haldja küla suurepärases mererannas sai nautida tuulevaikuses suurt lainetust ja üks ja ainuke äikesepilv kastis neid, kes ujumas ei käinud. Õhtul matkasime saare kõrgeimasse punkti Kunila mäele. Ka järgmisel hommikul külastasime piirkonna objekte, kalmistut, kaldakindlustust ja ohvitseride kasiino endist maja.

Seejärel sõit saare lõunaossa. Miiniladu, inglaste kalmistu, kirik – kõigil rikkalik ajalugu. Vahepeal rongisõit sõjavangide laagrialale. Suured augud maa sees olevat muldonnide asupaigad.

Kaks päeva möödusid muljeterohkelt, matkates, ajaloost osa saades ja puhates. Meie sünnipäev sai igati väärikalt ja mereliselt tähistatud. On veel saari, millele järgmisena oma jalajälgi teha.