Tartu liinil ei piisa isegi kahest bussist päevas!

Copy
Foto: Illustratsioon: Andrus Peegel

Võimalus, et veebruarist jääb Kuressaare ja Tartu vahet sõitma vaid üks buss päevas, nörritab Saaremaal elavaid tartlasi ning Tartus õppivaid ja töötavaid saarlasi.

Goar Kuldsaar
Goar Kuldsaar Foto: Saarte Hääl

Goar Kuldsaar, Kuressaare haigla naistearst, Tartu ülikooli vilistlane: Tartu Ülikool 100 pidustuste kontekstis on Lux Expressi otsus Saaremaa ja Tartu vahelised reisid lõpetada saarlastest tudengitele, spetsialistidele (kes osalevad ülikooli juures täiendõppel), patsientidele (kellel on vaja arsti vastuvõttudel käia) tõeline “kingitus”.

Igal aastal läheb ülikooli enam kui Sarbussi täis noori. Kas tõesti oleme jõudnud tagasi nõukogude aega, kus pileteid koju pidi ostma kuu ette? Nüüd saab ilmselt otsustavaks nobedate näppude voor. Arsti juurde on patsientidel raske, pea võimatu jõuda. Ma arvan, et meie bussiliikluse koha pealt tuleb koputada vallavalitsuse ja miks mitte Eesti valitsuse südamele, et ääremaastumine lõpetataks.

Häli Viilukas
Häli Viilukas Foto: Erakogu

Häli Viilukas, ämmaemand: Olen saarel sündinud, viimased 17 aastat Tartus elanud ja töötanud. Praegu olen lapsehoolduspuhkusel ja sissekirjutusega Saaremaa elanik. Mul on Saaremaal kinnistu, kus ka praegu elan. Minu maksud laekuvad saarele. Vahepeal on mul ametikoolgi käidud ja lõpetatud, seda kõike Tartu-elu ja töö kõrvalt.

Olude ja mugavuse sunnil oleme eelistanud isiklikku autotransporti, ajakulu on kulu ja tihti ei ole seda raisata. Suured lapsed sõidavad palju bussiga ja viimasel ajal ka palju Tallinna kaudu. Praegu sõidan lapsega autoga Saaremaalt Tallinna ja sealt rongiga Tartusse, ma jõuan kiiremini kohale kui Leisist Kuressaarde ja sealt edasi Tartusse bussiga. Saan aru, et ei ole võimalik kõigile sobivat lahendust leida, aga mõned korrad nädalas võiks olla rohkem valikuid kui praegu. Veel hullem on see, et liin kavatsetakse sulgeda.

Ma olen kahe käega selle poolt, et Kuressaare ja Tartu vahet hakkaks sõitma lennuk, kasvõi mõned lennud nädalas. Ka praegu saab lennukiga Tartusse, aga läbi Helsingi – tule taevas appi!

Olen ämmaemand ja jagaksin heal meelel oma edaspidise elu Tartu ja saare vahel. Tööd ju on. Liikuda aga ei saa. Need hädised mõnisada kilomeetrit, mis mujal maailmas on olematu vahemaa, sunnib meid ööbima hotellides või loobuma üritustest, arstilkäikudest jm. Minu arvamus on, et igapäevaselt pole tulus, aga nädalas mõnel korral peaks ikka võimalik olema.

Marella Kakkum
Marella Kakkum Foto: Erakogu

Marella Kakkum, Kuressaare ametikooli kutseõpetaja: Käin Tartus üsna sageli, sest tütar otsustas sinna elama asuda ja olen ka ise sealt pärit. Kuna ma ise autoga ei sõida, siis buss on ainuke võimalus. Ka täiendkoolitustel käin Tartus kolm-neli korda aastas ja mõned korrad töölähetustel.

Kõige suurem probleem ongi minu jaoks see, et bussigraafiku tõttu tuleb alati võtta minekuks ja tulekuks lisapäev. Vahel juhtub ka nii, et oleks vaja näiteks arstikonsultatsioonile minna. Siis jääb ka ainult napp tunnikene aega kahe bussi vahel. 

Õhtune buss võiks samuti saarde startida ikka pärast tööpäeva lõppu. Tee on küll pikk, aga viimase praamiga võiks arvestada. Ega siis ainult Tartu pole sihtpunkt. Ka Viljandi ja Pärnu samuti. 

Näiteks õpib saarlasi Tartu ülikooli Pärnu kolledžis. Ma ise sõitsin eelmisel aastal iga kuu kaks-kolm korda Pärnu vahet seoses oma tööga. 

Teele Tilts
Teele Tilts Foto: Erakogu

Teele Tilts, Tartu ülikooli saarlasest tudeng: Kuna olen otsustanud oma elu tugevalt Tartuga siduda ja olen kooli kõrvalt täiskohaga Tartus tööl, siis liiga tihti ma Kuressaarde ei jõua. Kui ka tulen, siis autoga.

Kahe aasta tagune Teele oleks ühe bussiliini lõpetamise otsusest väga segaduses ja häiritud. Kui kunagi sai naljatades Tartu saarlastega unistatud, et kunagi võiks Tartu–Kuressaare vahet ka lennuk sõita, siis praegu tuleb loota, et see üks busski sõitma jääks. Toona sõitsin bussiga iga nädal. Juba siis, kui päevas sõitis kaks bussi, oli raske aega planeerida, et bussile jõuda.

Buss on paljudele – eelkõige noortele – ainuke transpordivõimalus saare ja Tartu vahel. Selle kaotamine on suur löök. Kindlasti mõjutab see gümnaasiumilõpetajate valikut edasiõppimisplaane tehes. Miks peaks noor minema Tartu ülikooli, kui koju ja tagasi kooli pääsemine on nii raskeks tehtud ja sõltub ühest bussist?

Minu hinnangul peab kindlasti omavalitsus liini säilimist toetama, sest kuidas muidu inimesed heade mõtete linna või sealt koju tagasi jõuavad. Autoga saab muidugi ka, aga tean palju tudengeid, kes valivad iga kell auto asemel bussi, sest vajadusel saab seal mõnusalt õppida.

Rainer Paenurk
Rainer Paenurk Foto: Saarte Hääl

Rainer Paenurk, SA Saare Arenduskeskus juhataja: Mind kui Tartust pärit inimest mõjutab see kindlasti, kui Tartu liinile jääks sõitma ainult üks buss. Tõsi, kui reisin üksi, siis aja kokkuhoiu mõttes eelistan siiski lahendust, kus lähen Kuressaarest Tallinna lennukiga ja sealt edasi Tartusse rongi või bussiga. 

Täna toimuvad minu reisid Tartu vahet peamiselt nädalavahetustel. Perega reisides kasutan enamasti üldse autot.

Bussiühendus Eesti suuruselt teise linnaga ja ülikoolilinnaga on väga oluline. Eriti tähtis on see Saare maakonnast pärit tudengite jaoks, kes Tartus õpivad. Kas seda ühendust peaks doteerima kohalik omavalitsus või riik, ma seisukohta võtta ei oska. Äärmiselt kahju oleks aga, kui see liin kinni läheks.

Ühest bussist päevas on ilmselgelt vähe. Vaadates Kuressaare ja Tallinna vahet sõitva lennuki täitumust – kui Kuressaare ja Tartu vahel oleks lennuliin näiteks neljapäeval, reedel ja pühapäeval, siis arvan, et selle lennuki saaks ilusti täis.

Tartu on saarlase jaoks täna häbematult kauge koht, kuhu vabatahtlikult reeglina ei minda. Kuna erinevad erialad, mida Tartus õppida saab, jäävad nendel kaalutlustel väga paljudele saarlastele kättesaamatuks, on ühendus Tartuga igal juhul ülioluline.

Tagasi üles