Sajandi tagune mõistatus: saladuslik daam koerakesega

Mehis Tulk
, toimetaja
Copy
KOLLEKTSIONÄÄR JA KOLM NAIST: Tõnis Kipper läinud laupäeval näitusesaalis koos kuraatorite (vasakult) Ann Allikvee ja Tiina-Mall Kreemiga. Minevikust piidleb neid daam koerakesega, kelle isiku üle saavad uurijad veel pead murda.
KOLLEKTSIONÄÄR JA KOLM NAIST: Tõnis Kipper läinud laupäeval näitusesaalis koos kuraatorite (vasakult) Ann Allikvee ja Tiina-Mall Kreemiga. Minevikust piidleb neid daam koerakesega, kelle isiku üle saavad uurijad veel pead murda. Foto: Merit Lehtsalu/Saarte Hääl

Kadrioru kunstimuuseumi värskel näitusel “Alati meie kõrval. Kassid ja koerad 16.–19. sajandi kunstis” saab nautida ka üht kollektsionäär Tõnis Kipperi erakogusse kuuluvat teost, mis tänu väljapanekule on sattunud omamoodi kunstiajaloolisse intriigi.

Hulk aastaid tagasi ostis Kipper ineternetist pildi daamist koerakesega. “See lihtsalt meeldis mulle. Autorist ei teadnud ma sel hetkel midagi, hind oli sobiv ja ostsin ära,” meenutas ta. Kui maal kohale jõudis ja koguja seda lähemalt sai uurida, selgus, et teose alumises paremas nurgas on signatuur – kirillitsas kirjutatud “Köler”. Kipperit see siiski rõõmust kekslema ei pannud, sest Johann Köleri tööd on piisavalt äratuntavad ja see ei olnud kindlasti üks neist. Kuid küsimused jäid õhku.

Pilti käisid uurimas tunnustatud restauraator ja kunstiajaloolane Hilkka Hiop ning kunstiasjatundja Mart Sander. Viimane kahtlustas kohe, et tegu on baltisaksa kunstniku Sally von Kügelgeniga (1860–1928). “Otsisime internetist üles ka teise pildi, kus sama daam on kassiga, ja võrdlemine ei jätnud kahtlust, et tegu on tõesti ühe autori töödega,” rääkis Kipper. Kuna kassiga pilt on nimetatud Sophie Menteri portreeks ja koerakesega pildil on ilmselgelt seesama inimene, siis hakati ka seni nimetut teost kutsuma Sophie Menteri portreeks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles