Vaatamata keerulisele koroona-aastale ei ole Saaremaa vallavalitsuselt võlanõustamisteenust saavate võlgnike hulk aastaga eriti kasvanud.
Võlarattasse viivad nii töökaotus kui ka valed otsused
“Tänavu veebruarist märtsini ehk kahe kuuga on teenusele suunatud neliteist inimest, eelmisel aastal samal perioodil kolmteist,” ütles Saaremaa vallavalitsuse sotsiaalhoolekandeteenistuse juhataja Reelika Murd. Tema sõnul on teenusesaajate seas nii töötavaid inimesi, puuduva või osalise töövõimega inimesi, töötuid kui ka vanaduspensioniealisi.
Võlanõustamisteenuse osutamiseks on vallavalitsusel sõlmitud leping MTÜ-ga Pesapuu.
Pesapuu võlanõustaja Evelyn Eichhorsti sõnul on põhjused, miks inimesed majanduslikult keerulisse olukorda ja võlgadesse satuvad, väga erinevad.
„Põhjuseks võivad olla valed otsused seoses tarbijalaenudega, aga ka töökaotus või lähedase inimese kaotus,” rääkis Eichhorst. “Minu senine töökogemus on näidanud, et igaühega võib juhtuda, et mingil hetkel kasvavad rahaasjad üle pea.”
Nõustaja hinnangul on sellistel juhtudel kõige tähtsam otsida võimalikult ruttu abi ning mitte oodata, kuni asjad päris hulluks lähevad. Eichhorsti kinnitusel on professionaalse nõustaja abiga võimalik olukorrast ülevaade saada ja erinevaid lahendusteid leida.
“Kui inimene ise on valmis ja huvitatud oma asjadega tegelemisest, siis leidub alati ka väljapääs ja lahendus,” kinnitas võlanõustaja. “Mõni lahendus võtab rohkem aega ja pingutust, mõni laabub kiiremini.”
Kõigepealt luuakse koos võlanõustajaga põhjalik ülevaade tekkinud olukorrast – koostatakse laenude ja/või täitemenetluste ülevaade, tuvastatakse, kellele kui palju võlgu jäädud on. Samuti vaadatakse üle, millised on kliendi rahalised võimalused, sissetulekud ja väljaminekud. Selle info alusel saab kokku leppida juba igale inimesele sobiva lahenduse ja tegevuskava.