Just niisugune uus asi on elektriline tõukeratas, rahvapärase hellitusnimega tõuks või sähku. Mullu novembris tegin neil samadel veergudel isetäituva ennustuse, et tõukside renditeenus laieneb õige pea Kuressaarde. Veidi enam kui pool aastat hiljem ongi Bolt oma roheliste tõuksidega kohal.
Võim pangu vaim valmis
Soovitasin toona kohalikul võimul vaim valmis panna. Kui seda pole seni tehtud, siis nüüd on absoluutselt viimane aeg. Võib ka olla, et kriitiline hetk on juba mööda lastud.
Probleem on linnaruumi jagamises, liiklusohutuses ja teatud määral ka esteetikas. Elektriline tõukeratas on 2021. aasta algusest liiklusseaduses kirjas kui kergliikur.
Varem olid tõuksid jalakäija abivahendid, nagu rula, rulluisud või lapse jooksuratas. Ent de facto pigem kui seitsmepenikoormasaapad muinasjutust: jalakäija, kes liigub äkki mitukümmend kilomeetrit tunnis.
Kiirus piirati 25 kilomeetrile tunnis, sõiduk lubati kõnniteele. Muidugi peab kergliikuri juht jalakäijast möödudes kiirust vähendama, parkima sõidu lõppedes korrektselt, jättes kõnniteele ruumi. Rääkimata purjus peaga sõitmisest.
“Muu hulgas peaks Kuressaare ilusa linnana mõtlema sellele, kas ikka tahetakse igal pool tõukse seismas ja halvemal juhul vedelemas näha.”
Praktika kõneleb vastupidisest. Olen Tallinnas kogenud, kuidas tõukerattad tõrjuvad tugevama õigusega jalakäija kitsalt kõnniteelt välja (juhid vänderdavad, sõidavad kõrvuti). Ohutunne tekib paratamatult, sest kiirus on jalakäija kiirusega võrreldes suur ja tõuks on olemuselt mootorsõiduk. Läheneb sulle hooga, sajakilone mees peal, LED-tuli ees säramas. Saab pidama või ei? No ei jää ootama, astud sõiduteele. Teine mure on parkimine. On üsna levinud praktika jätta tõuks sõidu lõppedes sinna, kus seisma jäädi. Mitte parklasse või kõnnitee äärde, vaid keset kõnniteed, bussipeatusse...