"Saaremaa vallavolikogu esimees Jaanus Tamkivi on praamiühenduse hinnastamist kommenteerides tabanud täpselt teema tulipunkti. Eesti riik on saanud piisavalt jõukaks, et hakata saarte ja mandri ühenduse eest küsima sarnast hinda, mis maksaks sama maa läbimine maanteel autoga," kirjutab Hiiumaa vallavolikogu liige Antti Leigri.
Ühendus saartega maanteel sõiduga samasse hinda
Muhumaale on mandrilt 6 kilomeetrit, Hiiumaale 22. Kui hindame, et keskmisel sõiduautol kulub 100 kilomeetri läbimiseks kütust 8 liitrit, peaks auto praamipilet Kuivastu ja Virtsu vahel maksma mitte üle euro, Rohuküla–Heltermaal liinil aga mitte üle nelja euro. Inimeste sõit oleks tasuta, pole vahet, kas nad on autos või jalakäijad. Nõnda ju maanteel on, teeservas jalutamise eest ei küsi keegi raha.
Nagunii jääb ühendus saartega maanteel sõiduga võrreldes pärsituks, sest mandril võid teel sõita-kõndida, millal tuju tuleb, ka kell kolm öösel. Sadamasse minnes sõltud aga praami väljumise aegadest.
Keskerakond on ühistranspordi kättesaadavust pidanud väga oluliseks. Maakonnaliinidel on bussisõit juba mitu aastat tasuta, rongiliine doteeritakse ja hiidlasedki ootavad raudtee jõudmist Rohukülla. Ka mandri ja saarte vahelist liiklust on arendatud pikka plaani silmas pidades. See on hõlmanud uute laevade ehitamist, laevateede korrashoidu (sh Hiiumaa liinil regulaarset süvendamist) ning graafikute ja hindade korrastamist. Nüüd on aeg astuda järgmine samm.
Parvlaevaliikluse hinnastamine maanteepikenduse põhimõttel aitaks päriselt kaasa saarte elu- ja majandusruumi merega eraldatuse leevendamisele. Valitsus võiks selle põhimõtte rakendamist kaaluda juba 2023. aasta riigieelarve menetlust alustades.