Ametikooli õpilased Tenerifel ⟩ Rahvusvaheline projekt täis tolerantsust, religiooni ja keeli

Kertu Kalmus
, Saarte Hääle vanemtoimetaja

Neli kutsekeskhariduserialade õpilast ja kolm õpetajat viibisid 4.-8. veebruarini Tenerifel Erasmus+ projekti Yellow European Stars kohtumisel, kus teemadeks olid tolerantsus, solidaarsus, religioon, keeled ja kultuuridevahelised erinevused ning õpetajate-õpilaste-kogukonna koostöö. Lisaks tutvuti kohaliku koolielu ja piirkonna vaatamisväärsustega.

Avaldame projektis osalenute muljed muutmata kujul:

Esimene päev:

5. veebruaril algas meie päev kell üheksa hommikul koolis, kus me kohtusime teiste riikidega. Seejärel jagati meid rahvusvahelistesse gruppidesse ja algas aarete jaht.

Tiimid olid jagatud värvide järgi, mina olin punases. Jaht algas koolis vihjete otsimisega, sealt edasi liikusime linna vihjeid otsima. Aare oli peidetud randa, kuhu me lõpuks ka jõudsime. Punane tiim leidis viimase vihje ja seega võitis aarete jahi. Auhinnaks oli õigus kasutada rannamänguasju, mis õpetajad olid sinna kaasa toonud.

Pärast auhinna kättesaamist oli meil piknik, millele järgnesid tutvumismängud, et teisi õpilasi rohkem tundma õppida. Pärast seda töötasime jälle rahvusvahelistes rühmades. Meile anti ülesandeks leida rannast inimesi ja neid intervjueerida nende reisi kohta Tenerifele. Kui see ülesanne oli täidetud, kutsusid Hispaania õpilased meid endaga lõunat sööma ühte lähedal asuvasse kiirtoidurestorani, pärast mida läksime laiali.

8. veebruaril saime jälle üheksast koolis kokku, kus meid jagati rahvusvahelistesse gruppidesse, kellega koos hakkasime tegema arvutis puslesid meile antud teema järgi. Minu tiimi teema oli roheline linn, oli ka teine, milleks oli keele, mitmekesisuse ja avatud mõtlemise teema. Samal ajal oli õpetajatel oma koosolek.

Pärast seda oli meil väike snäki- ja kohvipaus, mille järel oli väike jalutuskäik Mar y Sol hotelli, mis pakub erinevaid taastusravivõimalusi. Meile tutvustati selle hotelli ajalugu, eesmärki ja tehti maja tutvustav ringkäik. Meil oli võimalus osaleda väikses võimlemistunnis. Järgnes rikkalik lõunasöök sealsamas hotellis. Kui lõuna sai läbi, jäeti üksteisega hüvasti ja seekordne Erasmus+ YES projekti kokkusaamine oli lõppenud.

Astrid Põhako, KSP-20

Teine päev:

6. veebruari keskpäeval kogunesime hotelli ees, kust alustasime oma teed bussiga üles mägedesse. Giidiks tuli meile Dario, kes andis põhjaliku ülevaate sealsest piirkonnast.

Tee Los Cristianosest Teidele viib läbi Vilaflori, mis on Hispaania kõige kõrgemal asuv linn, tervelt 1400 meetrit merepinnast. Vilaflor meenutab pigem siiski küla kui linna. Vilafloris tegime väikese ringkäigu. Seal nägime traditsioonilist käsitööd, mida kutsuti rosetaks.

Vilafloris asub saare üks esimestest kirikutest, mis kannab Vilafloris sündinud Kanaaride esimese pühaku Hermano Pedro nime - Iglesia de San Pedro Apostol. Vilaflor on ka paik, kus vanad traditsioonid on rohkem au sees kui kuskil mujal Tenerifel. Nii nägime, kuidas toimus traditsiooniline pesupesemine.

Vilaflori nimi tuleb vanast pärimusest, mille kohaselt sattunud üks kastiillane Chasna külla ning näinud seal üht kaunist guantši naist. Hiljem oli ta öelnud sõpradele järgmised sõnad: “Vi la flor de Chasna” (“Nägin lille”). Väike linnake Chasna, mis tänapäeval kannab nime Vilaflor.

Pärast Vilaflori liikusime mööda käänulisi mägiseid teid edasi kõrgemale Teide rahvusparki. Dario tutvustas meile erinevaid vulkaanilisi kivimeid. Ronisime ühe väiksema vulkaani kraatri otsa, kust oli väga ilus ja võimas vaade. Me olime umbes 2100 meetri kõrgusel. Sealt tipust nägime lähemalt Teide vulkaani, mis on 3715 meetrit kõrge. Teide on magav vulkaan, mis viimati purskas 1909. aastal. Viimane vulkaanipurse kestis kolm kuud. El Teide tähendab Tenerife põliskeeles Valget mäge. Tenerifel on üle 300 vulkaani.

Pärast õhtupoole vaatasime päikeseloojangut ja pidasime piknikut. Siis kui oli juba pime, tegi giid Dario põhjaliku ülevaate astronoomiast. Saime vaadata binokliga Kuud ja teleskoobiga tähti. Kuna mägedes pole valgusreostust, näeb seal tähti paremini. Nägime ka kahte satelliiti taevas ringi liikumas. Õhtu oli mägedes üsna jahe. Oli väga mõnus ja sisukas päev.

Säde Au, KLG-20

Kolmas päev:

Päev algas meil üheksast. Selle päeva veetsime koolis IES Los Chritianos. Kui sinna jõudsime, viidi meid spordiväljakule, kus Tenerife õpilased tegid lühikese etenduse ja laulsid meile. Peale seda jagati kõik õpilased rahvusvahelistesse gruppidesse ja meile näidati kooli.

Umbes poole ühest hakkasid kõik riigid esitlema oma valitud teemade esitlusi. Eesti meeskonna esitlus oli Euroopa ja eesti usunditest. Kui kõik olid oma tööd esitanud, tehti meile kiire vahepaus, mille ajal saime süüa võileibu ja erinevaid Tenerife snäkke.

Kui vahepaus sai läbi, jagati meid jälle rahvusvahelistesse gruppidesse ja me kõik hakkasime tegelema manifestiga, mis oli nulldiskrimineerimise kohta. Kõikide ideede väljamõtlemisega läks üpris kaua aega, aga lõpuks olid kõik õpilased rahul, kuidas see lõpus välja nägi. Peale manifesti kirjutamist ja kujundamist oli meil lõunapaus, mis kestis tund pool ja kõik õpilased said ise valida, kuhu nad sööma tahtsid minna. Kui me kooli tagasi jõudsime, hakkasid kõik tegema ühte suurt plakatit, kuhu kleebiti peale õpilaste tehtud mandalad, mille teemaks oli „Võrdsed õigused“.

Päev lõppes näitusega, kus iga kooli grupp pidi näitama, mis solidaarsustegevustega nende kool tegeleb ja on tegelenud. Terve koolipäev oli väga pikk ja üsna väsitav, aga lõpuks olime kõik rõõmsad, et saime midagi sellist teha.