JUHTKIRI Vaadake nüüd ise, kuidas hakkama saate

Andres Sepp
, Saarte Hääle tegevtoimetaja
Copy
SAAREMAAL on väga palju puudega inimesi, kes käivad tööl ega kasuta sotsiaaltransporti ning ei ole seda kunagi kasutanud.
SAAREMAAL on väga palju puudega inimesi, kes käivad tööl ega kasuta sotsiaaltransporti ning ei ole seda kunagi kasutanud. Foto: Freepik

​Kellele ei meeldiks tasuta asjad? Või siis toredad asjad, mis peale vaadates tunduvad odavad ja taskukohased ja kasulikud. Nii on tihti tavainimesega, kuid tuleb välja, et teinekord lähevad õnge ka suured organisatsioonid.

Mõnikord öeldakse, et tasuta lõunaid pole olemas. Saaremaa vallas võiks nimetada päris mitut n-ö tasuta lõunat, mille eest hiljem on tulnud tasuda vägagi korralik arve. Võtame kasvõi tänaseks juba lausa kurikuulsa sotsiaaltranspordi, kus Saaremaa vald pakkus end täiesti vabatahtlikult katsepolügooniks. Et hea küll, vaatame, mis saab. Lisaks Saaremaa vallale osalesid katses Kagu ja Pärnu ühistranspordi keskus. Kõik teised Eesti piirkonnad keeldusid.

Tuleb tõdeda, et õigesti tegid, sest kogu projekt sõitis rappa. Kõigepealt oli paar aastat päris hea, kuna riik maksis kulud kinni, taksod vurasid ukselt uksele ja sajad liikumisraskustega inimesed pääsesid vajadusel kodust välja. Kinno, poodi, arstile, teatrisse, kontserdile, näitusele. Ega keegi küsinudki, kas sõit on hädavajalik, sest “keegi kuskil” maksis kulud. Pealegi olid teenuse kasutajad varasemast harjunud, et sotsiaaltöötaja oli nõus pika ringi maha sõitma, et ikka kõik asjad kenasti aetud saaksid.

Inimkatse jätkus aasta eest olukorras, kus riik enam raha peale ei andnud ja sisuliselt kõik taksodega sotsiaaltranspordi kulud jäid Saaremaa vallaeelarve ehk maksumaksja kanda. Selleks aastaks kirjutasid vallajuhid eelarvesse veidi üle poole miljoni euro, kuid paraku polnud koroonaajal tehtud sotsiaaltranspordi prognoosid vettpidavad. Ligi tuhatkond puudega ja eakat inimest on teenust kasutanud üliaktiivselt, tasudes iga sõidu eest vaid sümboolse eurose sisseistumistasu. Vallale läheb juba iga autosse istumine maksma viis ja pool eurot, millele lisandub 1.30 iga kilomeetri läbimise eest.

Kui kogu selle asja juures midagi head leida, siis kindlasti on väga rahul Kuressaare taksojuhid, kes riigi ja valla toel mõned aastad teinud väga korralikku käivet ja saanud uusi sõidukeid muretseda. Küllap on taksoettevõtete teenistusest üht-teist ka vallaeelarvesse tagasi tiksunud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles