Kui alustav ettevõtja ostab kogu krediidilimiidi eest võimalikult uhke auto, siis äriplaanist, mis iganes see oli, head nahka ei tule. Markantne näide, paraku aga elust enesest.
Enamik maailma riike maadleb praegu laenamisvajaduse vähendamisega ja väärikas ajakiri The Economist kirjutas alles hiljuti globaalses võtmes, kuidas riiklik ülekulutamine muutub tuleviku jaoks üha koormavamaks. Maailmapanga andmetel läks 2022. aastal riikide kogukuludest laenude intressimakseteks keskmiselt 7%, Euroopa Liidu riikidel veidi alla 4%. IMF-i juht Kristalina Georgieva on äsja hoiatanud, et üleilmselt kõrge võlataseme ja vinduva majanduskasvu tõttu ootab ees keeruline tulevik. On igati õigustatud küsimus, milline on seos riigipoolse juurdelaenamise, majanduskasvu ja inimeste majandusliku heaolu vahel.
Eri maid kõrvutades on näha, et ei ole kaugeltki nii, et rohkem laenu võtnud ja laenuraha kulutanud riigid on saavutatud parema elujärje. Euroopa Liidus on Prantsusmaa, Itaalia ja Hispaania võlatase aastakümnetega paisunud kordi suuremaks kui Rootsil või Taanil, aga sissetulekutasemelt elaniku kohta jäädakse tublisti maha.
Tuleb märkida, et Rootsi ja Taani puhul ei ole võimalik välja tuua ka selget loomulikku eelist, mis oleks neile parema lähtepositsiooni andnud. Pigem vastupidi – külmem kliima ja Euroopa suurte ajalooliste tõmbekeskuste suhtes kaugem asukoht on nõudnud hoopis puudusi kompenseerivat lisapingutust.
Laenuraha juurdepumpamisest ei piisa
Naabrid Saksamaa ja Belgia on võrreldava sissetulekutasemega, ent Belgia on aastakümnetega jõudnud kaks korda suurema võlakoormani – sama suureni kui Hispaanial, ent edestades Hispaaniat märgatavalt sissetulekute poolest. Erinevaid Euroopa riike selliselt kõrvutades joonistub selgelt välja, et majanduskasvuks ja inimeste elujärje parandamiseks ei piisa laenuraha juurde pumpamisest, vaid olulisem on see, milline on riigi majandusmudel ning mida juurdelaenatud vahenditega peale hakatakse. Omajagu tõde on ka vastupidises ehk paljudel juhtudel on riigi laenukoormuse tõus tõhusa majanduspoliitika puudumise tagajärg. Sekka ka erinevatest kriisidest tingitud tarvidus tagasilööke pehmendada, aga see pole olnud peamine põhjus.