:format(webp)/nginx/o/2024/05/15/16072557t1h7012.jpg)
Saaremaa vallavolikogu 11 liiget esitasid tänasel istungil umbusaldusavalduse vallavanem Mikk Tuisu vastu, esitades talle kolm sisulist süüdistust.
Umbusaldusavalduse luges ette opositsiooni esindaja Mart Maastik. Ta nimetas, et vallavanem Mikk Tuisule võib ette heita vassimist 330 kilovoldi liinide Saaremaale tuleku teemal, segadust Salme vallamajaga ja kolmandaks veekriisidest mitte järelduste tegemist.
"Leiame, et vallavanem on oma tegevusega korduvalt seadnud kahtluse alla oma võime kaitsta avalikku huvi, tagada läbipaistvat juhtimist ning teenida eelkõige Saaremaa elanike, mitte kitsaste huvigruppide huve," loetles Maastik. "Samuti leiame, et vallavanema tegevuses on korduvalt esinenud, juhtimis-, väärtus- ja vastutushäireid, mis kahjustavad Saaremaa usaldusväärsust ja arengut."
Volikogu koguneb umbusaldusavaldust arutama juba 30. juunil.
Vaata umbusalduse esitamist videost.
UMBUSALDUSAVALDUS
Saaremaa Valla vallavanem Mikk Tuisule
17.06.2025.a.
Vastavalt kohaliku omavalitsuse korralduse seadusele § 22. Vallavolikogu pädevus Lõige 1, punkt 18, § 46 ja Saaremaa Vallavolikogu kodukorrale esitame umbusaldusavalduse Saaremaa Valla vallavanemale Mikk Tuisule. Leiame, et vallavanem on oma tegevusega korduvalt seadnud kahtluse alla oma võime kaitsta avalikku huvi, tagada läbipaistvat juhtimist ning teenida eelkõige Saaremaa elanike, mitte kitsaste huvigruppide huve.Samuti leiame, et vallavanema tegevuses on ilmnenud korduvaid juhtimis-, väärtus- ja vastutushäireid, mis kahjustavad Saaremaa valla usaldusväärsust ja arengut. Järgnevate punktide alusel puudub vallavanemal usaldus Saaremaa valla juhtimisel jätkamiseks.
1. Avalikkuse eksitamine ja ebaselgus Eleringi 330 kV liini ning meretuuleparkide küsimuses
Faktid:
30. novembril 2023 selgitas vallavanem volikogu istungil, et 330 kV liin ja meretuulepargid on Saaremaale vajalikud, viidates vananenud 110 kV liini tehnilisele võimetusele ja ettevõtluspotentsiaali pidurdumisele.
27. veebruaril 2025 teatas vallavanem Mikk Tuisk aktuaalse kaamera vahendusel järgmist: “Mina olen siiralt seda meelt, et Saaremaale on seda 330 kilovoldist liini vaja… tänane meie olemasolev võrk on täis.”
4. märtsil 2025 saatsid vallavanem Mikk Tuisk ja MTÜ Saarte Energiagentuur Alajõe Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile ning Eleringile pöördumise, kus väljendasid muret, et Saaremaale kui kohalikule omavalitsusele on selle liini kasu ebaselge.
8. märtsil 2025 andis Mikk Tuisk Saarte Hääles intervjuu, kus nimetas 330 kV liini esmaseks eesmärgiks „võrgustikuühenduse loomise Läänemere ja Liivi lahe tuuleparkidele“.
11. juunil 2025 avaldas Saaremaa vald oma Facebooki lehel info Eleringi ja MKM-i kaasamiskoosoleku kohta alles sama päeva hommikul, kahjustades oluliselt avalikkuse kaasamise läbipaistvust.
Probleem:
Kuigi vallavanem on avalikult väitnud, et 330 kV liin toob kasu Saaremaale, on tema argumendid olnud eksitavad ning tehniliselt ebapädevad – näiteks seostades madalpinge katkestused (10 kV ja 35 kV võrgus) põhivõrgu puudulikkusega. Samuti on Mikk Tuisk olnud esmalt veendunult toetanud 330 kV liinide rajamist, kuid hiljem saatnud ministeeriumile pöördumise selgituste saamiseks ning seejärel jälle veendumusega toetanud – see vastuoluline käitumine viitab, et tema seisukohad muutuvad ning pole selge, kas ta on järjepidev või aus oma avaldustes.Tegemist on valeinfoga: madal- ja keskpingevõrkude omanik on Elektrilevi, mitte Elering. Samal ajal pole vallavanem suutnud esitada konkreetseid investoreid ega analüüsi, mis kinnitaks tema lubadusi. Käitumine viitab Eleringi ja tuulearendajate huvide teenimisele kohaliku kogukonna arvelt. Äärmiselt kahetsusväärne on vallavanema soov muuta looduskaunis, paljude eestlaste lemmik suvitussaar, risustatud loodusega ülikalliks meretuuletööstuseks.
2. Salme kinnistu juhtum – kogukondlike huvide hülgamine ja kohtuvaidluse venitamine
Faktid:
2023 aasta kevadel otsustas Saaremaa Vallavalitsus oma volikogu eelnõuga anda Salme alevikus Sõrve maantee 3 kinnistu hoonestusõiguse tasu eest eraettevõttele Salme Vet Punkt OÜ, lubades seejärel tasuta võõrandamist, kui teatud tingimused saavad täidetud. Otsus langetati olukorras, kus sama kinnistut kasutasid mitmed kogukondlikud mittetulundusühingud, sealhulgas MTÜ Salme Rahva Maja Selts, kelle lepingud lõpetatakse.
Tallinna Halduskohus tühistas 2024. aasta kevadel valla volikogu otsuse, viidates avaliku huvi eiramisele, kaalutlusvigadele ning õigusvastasele tasuta võõrandamisele ja avaliku huvi puudumisele.
Augustis 2024 tegi rahanduskomisjon liige ( kajastub rah- ja majanduskomisjoni koosoleku protokollis) motiveeritud ettepaneku loobuda apellatsioonist ja võtta kaebus ringkonnakohtust tagasi.
Septembris 2024 kordas sama ettepanekut volikogu saalis volikogu liige Koit Kelder, toetajateks mitmed saadikud.
Vallavalitsus ignoreeris mõlemat ettepanekut ja otsustas vaidlust jätkata. Ringkonnakohus kinnitas 2025. aasta kevadel halduskohtu otsuse, rõhutades taas avaliku huvi rikkumist.
Probleem:
Vallavalitsus ei arvestanud kogukondade ettepanekute ega esimese astme kohtuotsustega nimetades seda praagiks. Vallavanem väitis, et tehing toimus turuhinnal, samas kui lepingus oli sätestatud kinnistu tasuta üleminek. Vaidlus näitab halduslikku arrogantsi ja põhimõttelist kuulamisvõimetust. Vallavalitsuse tegevus on antud situatsioonis tõestas, et avaliku huvi sildi all on kaitstud eraettevõtluse ärihuve.
3. Juhtimisvastutuse puudumine Kuressaare veevarustuse kriisis
Faktid:
2023 aasta mais saastusid Kuressaare joogivee varud fekaalse reostusega. Tallinna Tehnikaülikooli ekspertiis kinnitas probleemi laboratoorselt.
Reostuse likvideerimine maksis ca 600 000 eurot, lisaks kulus 57 000 eurot ekspertiisile.
Vaatamata AS Kuressaare Veevärgi omandistruktuurile, kus vald on enamusosanik, ei ole vallavanem võtnud selget vastutust ega algatanud sisulisi muudatusi nõukogus.
Nõukogu liikmetele makstakse endiselt tasusid, ja vallavanem on avalikult väitnud, et vallal „puuduvad hoovad“ olukorra mõjutamiseks.
Probleem:
Selline suhtumine kriisijuhtimisse ja vastutusse näitab haldusvõimetust ja soovimatust seista elanike tervise ja turvalisuse eest. Usalduse taastamine vajab juhtimiskultuuri muutust, mida praegune vallavanem ei ole valmis tegema.
4. Üldine läbipaistmatuse ja kaasamisvõimetuse muster
Läbi kõigi eespool kirjeldatud juhtumite ilmneb valitsemismuster:
Vallavanem eelistab suletud otsustusprotsesse, ignoreerib kogukondade ja volikogu liikmete ettepanekuid.
Avalik kommunikatsioon on selektiivne, ajastatud viivitustega ja sageli suunatud avalikkuse eksitamisele.
Kohtuvaidlused ja kriisid, mida oleks saanud ennetada või lahendada kompromissiga, on eskaleerunud just vallavalitsuse jäikuse ja arrogantsi tõttu.
Otsus:
Me ei saa lubada, et Saaremaa vald jätkab juhtimist inimesega, kelle otsustusloogikas puudub kogukondlik kuulamisvõime, kriiside puhul vastutuse võtmine ning aus ja läbipaistev suhe avalikkusega.
Ülaltoodust tulenevalt esitame umbusaldusavalduse Saaremaa Valla vallavanemale Mikk Tuisule.
[allkirjastatud digitaalselt]