ANTI TOPLAAN: Mida või keda inimesed usuvad?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Anti Toplaan sõnul on teada, et meie inimeste vaimne tervis ei ole kõige paremas korras.
Anti Toplaan sõnul on teada, et meie inimeste vaimne tervis ei ole kõige paremas korras. Foto: Saarte Hääle arhiiv

“Viimastel nädalatel on mitmed inimesed pöördunud minu poole küsimusega, kuidas suhtuda erinevate šamaanide, nõidade ja selgeltnägijate avalikesse esinemistesse,” kirjutab Saarte praost Anti Toplaan.

Pean kohe tunnistama, et selle kirjutise maht ei võimalda selle teema pikemat käsitlust, küll aga lühikest kirjeldust teemaga seotud küsimustest ja probleemidest. Alguses toon mõningaid  näiteid selle nähtuse ilmnemisest meie oma kodukandis, seejärel kommenteerin neid ilminguid vaimuliku seisukohalt.

Mõne nädala eest märkasin Selveri teadetetahvlil, et kahes Saaremaa kultuurimajas kohtuvad rahvaga telesaate “Selgeltnägijate tuleproov” võitja ja teised osalised. Samal ajal jõudsid minuni signaalid, et sellised plakatid on üleval ka Kuressaare koolides. Kui koolijuhtidega ühendust võtsin, olid nad väga üllatunud, ent kui olid asjaoludes veendunud, said plakatid haridusasutustes ilmselt maha võetud.

Inimese loomusest tulenev huvi

Kui oma küsimusega valla juhtide ja kultuuritöötajate poole pöördusin, sain vastuseks, et ei nähta põhjust, miks peaks sellisest üritusest ära ütlema. Ning et kuhu vastasel juhul tõmmata punane joon, kellele ruume rentida, kellele mitte? Peamiseks põhjenduseks toodi kultuurimajade omatulu teenimise kohustus.

Kodanikukomisjonis samal teemal toimunud arutelul leidsid vallavanem ja volikogu esimees, et tegemist on meelelahutusega, milles ei nähta suuremat probleemi.

Kirjeldatud nähtuste ilmnemist selgitab ühelt poolt kultuurikatkestus ja teisalt muutused meie inforuumis. Materialism tühjendas kommunismiideest kristliku moraali ja selle asemele astus  kirju palett eneseabiõpetusi, mis täitis tekkinud tühjuse. Läänelik materialism ilmutab end suurema ja arenenumana, aga see esindab sarnast, kristlikku kultuuriruumi lagundavat filosoofiat. Kui kristliku kultuuri kandjad on ühiskonnas vähemuses ja kodus ega haridus­asutustes ei anta edasi sellekohaseid teadmisi, täidavad selle tühimiku nõidumised, esoteerika ja erinevad idamaised õpetused. Inimesel on tema loomusest tulenevalt huvi üleloomulike nähtuste vastu ja ta otsib oma isiklikele mureküsimustele vastuseid, mida ei ole võimalik leida üksnes välise edukuse või majandusliku toimetuleku abiga.

On teada, et meie inimeste vaimne tervis ei ole kõige paremas korras. Paljude vaimulike poole on pöördunud hädasolijad väga konkreetsete muredega, mis on seotud varasemate kogemustega seoses imetervendajatega, mis tunnistab, et selle nähtuse puhul ei ole tegemist pelgalt meelelahutusega.

Need on valdavalt juhtumid, kus inimene on saanud seotuks kurjade vaimudega. Olen kuulnud mitme endise nõia ja sensitiivi kogemust, kes on pärast sellega pikka aega tegelemist leidnud tee kristluse ja Jumala juurde. Nende hinnangul avab inimene end sensitiivide poole pöördudes teatud vaimsetele jõududele. Inimene ise seda ei tea ja pöördub uute muredega jälle sensitiivi poole. Nii kordub see lõputult.

Suhtumine Jumalasse kui proovikivi

Paljud inimesed kuulevad ja näevad midagi “teiselt poolt”. Kui inimene avab end sellele maailmale, võib ta kuulda tema jaoks reaalseid olendeid rääkimas mõne varem surnud inimese nimel, kuulutamas tulevikku või ütlemas, mida keegi eile sõi. Sellistel juhtudel on üheks proovikiviks suhtumine Jumalasse. Kui see on tõrjuv või kahtlev, ei ole kindlasti tegemist nn heade jõududega. Isegi heade eesmärkide eest võideldes ei pruugi selgeltnägijad teada, millises olukorras nad ise on. Piibel kui kristlaste pühakiri keelab usurahval tegeleda nõiduse mistahes vormidega.

Uuringute kohaselt ei kuulu eestlased küll valdavalt usulistesse ühendustesse, kuid on samas väga avatud erinevatele vaimsetele praktikatele ja õpetustele. Eesti vanasõna ütleb, et kõik ei ole kuld, mis hiilgab. Meie vanasõnu mõjutanud õpetussõnade raamatus on tõotus, mis võiks kehtida ka meie kohta: Issanda kartus on tarkuse algus ja Kõigepühama äratundmine on arukus. Sest minu läbi saavad su päevad paljuks ja su eluaastad jätkuvad. (Ps 9:10-11)

Tagasi üles