“Heategevusel on ühiskonnas üha kasvav roll. Inimesed annetavad üha enam ja enam – vabatahtlik töö, annetuskampaaniad, püsiannetused jm. Mis motiveerib inimesi seda tegema? Usun, et soov teisi aidata, mis on kannustatud emotsioonidest,” kirjutab Kuressaare Lions-klubi president Taavi Rauniste.
TAAVI RAUNISTE ⟩ Me ei saa aidata kõiki, aga kõik saavad aidata kedagi
Meile kõigile läheb ühel või teisel määral korda, kuidas teistel inimestel meie ümber läheb. Soovime panustada sellistesse projektidesse, millega tunneme isiklikku sidet. Olgu selleks siis enda või lähedase poolt läbi elatu – kodukaotus, põleng, üksikvanemad, rasked haigused. Aga teisalt ka soov panustada näiteks kodukoha arengusse.
Inimesed annetavad tavaliselt siis, kui neil endal hästi läheb ja nad on õnnelikud. Põhiaeg annetamiseks on kindlasti jõulud. Väga populaarsed on telesaadete kampaaniad – Jõulutunnel ETV-s ja Inglite Aeg TV3-s. See on positiivne, et üheks lühikeseks perioodiks suudetakse suure kampaaniaga tähelepanu köita, inimestes head tegemise emotsiooni esile kutsuda. Kuid on kurb, et pärast neid kampaaniaid kiputakse unustama, et needsamad organisatsioonid vajavad toetust aastaringi.
Keskmiselt annetajalt 30 eurot aastas
Võiks arvata, et suurem sissetulek tähendab suuremaid annetusi. Tõsiasi on aga, et annetajate hulgast leiab rohkem neid, kelle sissetulek on väiksem. Nemad annetavad küll pisemaid summasid, ent teevad seda tihedamini. Selle ehe näide on rahakerad, kuhu pannakse peamiselt sente. Eesti keskmine annetaja annetab aastas 30 eurot.
Annetuste kogumiseks on erinevaid viise: toodete müük, oksjonid, sponsorlus, (püsi)annetused ja võistlused. Aga annetusi või kingitusi võtavad vastu ka näiteks organisatsioonid, toimetades need abivajajateni.
Annetuste kogumisel on oluline roll selle turundamisel. Organisatsioonidel on selleks erinevad strateegiad. Hea võimalus inimestes emotsioone tekitada on kaasata kampaaniatesse tuntud inimesi. Ei tasu alahinnata ka sotsiaalmeedia mõju – korralik kampaania koos tuntud nägudega on kindel tee niimoodi abivajajatele vajaminevaid summasid koguda. Oluline roll on ka traditsioonilisel meedial. Mida rohkem suudetakse pildil olla, seda tõenäolisem on seatud eesmärkide saavutamine. Ent sellega tasuks olla ka ettevaatlik – jutustades lugusid, mis toovad pisara silma, võib see tuua ka palju ühiskondlikku kriitikat ja kõrgendatud tähelepanu, kas ja kuidas toetussummasid kasutati. Näitena võib tuua “Kodutunde” saate.
Heategevusorganisatsioonid ei jaga lihtsalt ressursse laiali, vaid juhivad ka avalikkuse tähelepanu ühiskonna valupunktidele. Nad aitavad luua empaatiat abivajajate vastu, panevad inimesi kaasa mõtlema ning pakuvad neile sealjuures ka võimalust anda oma panus olukorra parandamiseks.
“Annetamine ei ole ainult rikastele. Me kõik saame seda teha. Annetamisest võiks saada sama oluline mõtteviis kui säästmisest ja investeerimisest.”
Kui 100 inimest annetaksid iga kuu 5 eurot, siis teeb see aastas kokku 6000 eurot, mis on nii mõnegi organisatsiooni aastaeelarve.
Aga kellele siis ikkagi annetada? Lihtne vastus oleks, et kellelegi, kes sulle korda läheb. Mõni organisatsioon, kelle toimetamist oled jälginud – kes on juba mõnda aega tegutsenud ja pildil olnud. Millises valdkonnas on minu annetusel kõige suurem mõju? Selleks võib olla kas konkreetne abivajaja või fond. Üksikud annetuspalved sotsiaalmeedia kaudu võivad, kuid ei pruugi olla ohtlikud. Tihtipeale on just nende kaudu pandud toime pettusi, kuna puudub kontroll, kuhu raha läheb.
Kuressaare Lions-klubi on pika ajalooga heategevusorganisatsioon. Aastate jooksul on jagatud hulgaliselt toetusi ja korraldatud üritusi. Kõikide tegevuste sihtgrupp on alati olnud eeskätt puuetega lapsed ja vähekindlustatud pered. Jõulude ajal viime üksikutele eakatele kingikotid. Kevadel käiakse perekodu lastega spaas ja suvel piknikul. Pole vist ühtegi saarlast, kes poleks Lionsite kevadlaadalt endale istikuid ostnud. Seda kõike ikka selleks, et toetada abivajajaid.
Koroonakriis raputas eelmisel kevadel eriti tugevasti just Saaremaad. Klubi andis välja heategevusliku ristsõna, mille müügist saadud 8300 euroga abistatakse raskustesse sattunud peresid. 2021. aastal kingib klubi kõigile Kuressaare haiglas sündivatele beebidele ja nende emadele beebipaki, kuhu on koondatud selline sisu, mis aitaks nii igapäevastesse toimetustesse kergust tuua kui ka meelde tuletada iseennast hoida. Projekti kogumaksumuse summa, ligi 47 000 eurot, on kogutud heategevuslikult heade toetajate abiga.
Heategevus olgu järjepidev
Kuidas alustada heategevuse ja annetamisega? Vali sulle südamelähedane valdkond – olgu selleks siis lähedane kokkupuude millegagi, miski või keegi, mis või kes sulle lihtsalt korda läheb. Kuidas panustada soovid – raha, konkreetsete asjade või vabatahtliku tööga. Määra kindel osa oma sissetulekust, mille heategevusele pühendad. Mõtle, kas annetad oma palgast ülejäägi või hoiad oma kulutustes kokku, et annetada. Jätad näiteks 3-eurose kohvi ja 5-eurose šokolaadi ostmata ning hoopis annetad selle summa.
Me ei saa aidata kõiki, aga kõik saavad aidata kedagi. Annetamine ei ole ainult rikastele. Me kõik saame seda teha. Puudust või häda kannatajate jaoks on oluline iga euro. Annetamisest võiks saada sama oluline mõtteviis kui säästmisest ja investeerimisest. Heategevuse roll ühiskonnas küll kasvab, kuid on Eestis sellegipoolest veel üsna väike. On vaja arusaama, et annetamine ja heategevus on püsiv ja järjepidev tegevus, mitte ainult miski, mida jõulude ajal hooajaliselt teha. Maailmas ei saa alati teha suuri asju, küll aga väikesi asju suure armastusega.