Kuue riigi õpilased pidasid Erasmus+ YES kokkusaamist Saaremaal

, Saarte Hääle vanemtoimetaja
Osaliste Riigikogu külastus ehk Tallinna päev
Osaliste Riigikogu külastus ehk Tallinna päev Foto: Erakogu

18.-21. novembrini toimus Kuressaare Ametikoolis Erasmus+ YES projekti kokkusaamine. Saarlastele tulid külalised Hispaaniast, Portugalist, Horvaatiast ja Türgist. Itaalia osales Eesti kõrgete koroonanäitajate tõttu Teamsi kaudu.

Toome lugejateni Kuressaare Ametikooli õpilaste muljed toimunust:

Neljapäev, 18.11.2021

Saime kõik kokku ruumis K-202. Teamsi vahendusel tegi meile avakõne direktor Neeme Rand.

Peale seda olid meil jäämurdmistegevused koos rahvusvaheliste gruppidega. Käisime ringi lehtedega, kus oli ülesanne „Leia keegi, kellele meeldib…“, mida täites pidime tutvustama ennast ja küsima teistelt, mida neile meeldib teha, ja täitma selle põhjal tabeli.

Pärast jäämurdmist tegime külalistele kooli peal väikese ringi ja rahvusvahelistes gruppides mängisime aardejahti, kus täitsime erinevaid ülesandeid.

Seejärel oli meil kaks töötuba: üks neist oli eesti keel algajatele, kus õpetaja Maiju tutvustas veidike eesti keelt ning õpetas põhilisi sõnu ja fraase, teises töötoas pidime tegema pusle selle päeva teemadest.

Õhtul oli tervitusõhtusöök, kus kõik grupid olid koos ja sõid kooli restoranis eesti rahvustoite, mida valmistasid meile õpetaja Irina juhendamisel KP-19 õpilased. Teenindasid MT-19 õpilased.

Reede, 19.11.2021

Hommikul olid meil Kahooti mängud, kui palju me eilsest päevast mäletasime ja võitjad said ka gruppidelt auhinnad.

Pärast mänge oli meil ajurünnak e-teenustest ja Euroopa Liidu mõjust meie riikides. Arutasime seda igaüks oma riigi liikmetega. Seejärel olid debatid, kus pidime sõbralikult võistlema teiste rahvusvaheliste gruppidega.

Peale debatti oli meil vaja teha brošüür teemadest, mida ma arutasime.

Peale lõunat läksime Kuressaare linnusesse, et teha ekskursioon ja aardejaht lossis: olime rahvusvahelistes gruppides ja pidime otsima erinevaid ruume, inimesi või asju.

Laupäev, 20.11.2021

Läksime hommikul kella 10 paiku Saaremaa ekskursioonile. Esimene koht, kus peatusime, oli Kaali meteoriidikraater. Peale seda käisime Angla tuulikuid vaatamas ja sealt edasi Panga pangale, kus olime kahjuks ainult umbes 10 minutit, sest tuul oli nii tugev, et oli oht lendu tõusta. Seejärel läksime Odalätsi allikate juurde. Pärast allikatel käimist hakkas kõht tühjaks minema ning läksime Kihelkonnale, kus esmalt vaatasime ilusat Kihelkonna kirikut ja peale seda oli meil lõuna Kihelkonna koolis, kus veidike puhkasime ja nautisime kooli toidutädide tehtud sööke, jooke ja õunakooki. Edasi läksime Loona mõisas asuvasse Vilsandi rahvuspargi keskusesse, kus sealne giid tutvustas veidike Saaremaa ajalugu ja geograafiat ning rääkis meile eelajaloolistest kivimitest. Vaatasime lühikest filmi Saaremaast. Pärast seda käisime ringi kõrvalmajas, kus oli näitus erinevatest kivististest. Seejärel sõitsime tagasi Kuressaarde.

Pühapäev, 21.11.2021

Vara hommikul ehk 7.15 kogunesime Arensburgi hotelli ette, kuhu meile tuli buss, millega sõitsime Tallinna. Jõudsime umbes 11 paiku riigikogu juurde ja seal tegime paar grupipilti ning läksime siis sisse. Seal ootasid meid giid ja turvamehed ning pidime näitama oma koroonapasse ja läbima turvaväravad. Edasi läksime saali, kus meid ootas Urve Tiidus, kes rääkis meile riigikogu elust ja kuidas töö seal käib, käisime ka peasaalis, kus käib hääletamine ja toimuvad debatid ning seal ta rääkis täpsemalt riigikogu tööst ja ka e-teenustest Eestis. Käisime ka Reformierakonna fraktsiooni toas. Peale riigikogu käisime kõrval olevas imeilusas Aleksander Nevski katedraalis. Siis läksime lõunat söömas Iiri pubisse nimega The Dubliner. Peale sööki tegime giidi juhendamisel Tallinna vanalinna ekskursiooni. Pärast seda oli meil umbes tund aega vaba aega, mille sees inimesed võisid minna kuhu tahes. Kes soovis, võis külastada muuseumit, kes soovis võis vanalinnas jalutada. Kell viis kogunesime raekoja kella all, läksime kõik koos bussi peale ja viisime mõned grupid hotellidesse, teised otse lennujaama. Igas peatuspaigas oli südamlik hüvastijätt.

Järgmine kohtumine peaks toimuma veebruaris Hispaanias.

Janar Kuusk TAK-20

Neljapäev, 18.11.2021

Neljapäev oli projekti esimene päev. Kõik projektis osalenud riigid kogunesid saali. Meie hommik hakkas Kuressaare Ametikooli direktori kõnega ning seejärel tegevusega, kus pidime üksteisega tuttavaks saama ja küsima, mida kellelegi teha meeldib. Sain tuttavaks nii paljude toredate inimestega ja teada üht-teist riikide kohta, kes projektis osalesid. See oli nii tore ja kindlasti leidsin uusi sõpru, kellega ka edaspidi ühenduses olen.

Peale seda tegevust toimus aarete jaht Kuressaare Ametikoolis, mille eesmärk oli teistest riikidest pärit külalistele tutvustada meie kooli. Meid jagati gruppidesse ning seejärel hakkasime lahendama meile antud ülesandeid. Peale seda oli väike paus ning siis läks päev edasi esitlustega, mille iga riik oli ette valmistanud vastavalt neile antud teemadel. Portugali grupp rääkis Euroopa Liidu tekkimisest ja selle ajaloost. Eesti grupp pani proovile õpilaste teadmised ning mõtles välja tegevuse, kus õpilased pidid vastama küsimustele Euroopa Liidu kohta. Valida oli kahe vastusevariandi vahel ja õpilased pidid vastavalt sellele siis liikuma kas vasakule või paremale, mis nende arvates oli õige vastusevariant. Kõik õpilased said väga edukalt sellega hakkama ja näitasid oma teadmisi Euroopa Liidust.

Itaalia grupp ühines meiega Teamsi vahendusel, kuna nad ei saanud kahjuks Eestisse tulla. Itaalia tiim jagas oma teadmisi Euroopa Liidu väärtustest ja õigustest. Järgmisena rääkis Horvaatia grupp valimiste olulisusest Euroopa Liidus ja ka sellest, kuidas valimised teevad meid kuuldavaks, st iga meie hääl loeb, kuna noortest oleneb Euroopa tulevik.

Hispaania grupp rääkis olulistest väljakutsetest ja kitsaskohtadest Euroopa Liidus, ning kuidas me peaksime rohkem kokku hoidma ja üksteist aitama. Samuti näitasid nad ka oma tehtud videot antud teemal, mis oli väga hariv. Sellele järgnes Kahooti test, milles küsiti küsimusi videos nähtu kohta. Viimastena jagas oma mõtteid Euroopa tulevikust Türgi grupp. Nad küsisid mõtlemapanevaid küsimusi, mis puudutasid Euroopa tulevikku ja näitasid videot, milles arutasid Euroopa tuleviku üle ja pakkusid välja lahendusi, kuidas muuta Euroopa Liit veelgi paremaks.

Pärast esitlusi oli väike paus. Seejärel jagati õpilased kahte gruppi. Üks grupp läks eesti keele tundi, mida viis läbi ametikooli õpetaja Maiju Zuping ning teine grupp pidi õpetaja Ian Petterssoni juhendamisel looma virtuaalse pusle, mis koosnes eelnevalt räägitud Euroopa Liidu teemadest. Pärast grupid vahetusid.

Cätlyn Koska

Esimene projektipäev lõppes õhtusöögiga Kuressaare Ametikooli restoranis, mille korraldasid kolmanda kursuse majutusteeninduse ja kokaõpilased. Ürituse teemaks oli Eesti. Õhtusöögil pakuti palju erinevaid eesti toite. Näiteks olid valikus pannileib, sült, kartulisalat, kartulipüree, seapraad, hernesupp ning palju muud. Magustoiduks pakuti kohupiima-purukooki ning kamavahtu. Ürituse vältel teenindasid külalisi majutusteeninduse õpilased, kel olid seljas erinevate kihelkondade rahvariided, mida külalistele ka tutvustati. Üritus sujus väga hästi ning andis jällegi võimaluse osalejatega lähemalt tuttavaks saada. Tagasiside toidu kohta väliskülaliste poolt oli aus ning ega nad meie toitudega väga harjunud polnud, aga eks seegi ole arusaadav. Vähemalt said kõik maitsta, milliseid toite siin Põhja-Euroopas süüakse.

Nelely Koska

Reede, 19.11.2021

Hommik algas ajude ragistamisega rahvusvahelistes gruppides, kus me arutasime e-teenuste tulevikku Euroopa Liidu riikides ja kuidas on Euroopa Liit grupi liikmete riike mõjutanud.

Peale rahvusvahelist grupitööd toimus debatt, kus riikide esindajad argumenteerisid erinevatel EL-ga seonduvatel teemadel, nt eestlased vaidlesid Hispaaniaga e-valimiste üle, kus eestlased seletasid e-valimiste plusse ning hispaanlased üritasid neid ümber lükata ja välja tuua miinuseid.

Vahepeal oli väike paus, kus saime kohukesi ja jogurtijooki.

Pärast pausi läksime arvutiklassidesse, kus iga riik tegi Erasmus+ kodutöö teemade kohta brošüüri. Kodutöö teemad olid üldinfo Euroopa Liidust, ajalugu, Euroopa Liidu kodanike õigused ja väärtused, hääletamise võim, Euroopa Liidu väljakutsed, tulevik ja selle ootused.

Pärast seda said kõik õpilased ja õpetajad kooli kohvikus kõike head ja paremat.

Kui kõigil olid kõhud täis, läksime Kuressaare linnusesse, kus moodustamine rahvusvahelised grupid, kellega toimus aardejaht lossi ruumides. Meie rühma poisid olid pigem vaiksed, järgisid meid ja väga palju ise initsiatiivi ei näidanud. Sam aga vahepeal proovis ja mõtles ka kaasa. Me saime aardejahiga kõige kiiremini valmis ning seetõttu jäi meil aega üle. Et aega sisustada, viis Sam poisid viikingite näitust vaatama. Hiljem kogunesid kõik rühmad kapiitlisaali, kus kontrollisime aardejahi vastuseid ja saime kommi. Kapiitlisaali hea akustika tõestuseks esitas Portugali neiu oma maa tuntud rahvalaulu fado’t.

Arutati järgmise päeva plaane ja peale seda mindi laiali. Meie läksime oma ühiselamusse ja jätkasime enda vaba aja tegevustega.

Meriliis Roots, Astrid Põhako

Laupäev, 20.11.2021

Käisime mööda Saaremaad tutvumas kohalike vaatamisväärsustega. Näitasime meie külalistele Saaremaad.

Esimene peatuspaik oli Kaali kraater. Järgmisena tegime väikese peatuse Angla tuulikumäel, kus oli väga tuuline ja jahe, kuid päike paistis natukene pilve tagant. Panga pangal oli veel tugevam tuul. Kui tegime panga serval pilti, tahtis tuul ära viia. Väikese jalutuskäigu tegime Odalätsi allikate juures. Seal sai oma nägu pesta, et noorem välja näha, ja allika vett maitsta.

Lõunaks jõudsime Kihelkonnale, kus käisime vaatamas Kihelkonna kirikut. Pärast kirikut me lõunatasime Kihelkonna koolis. Toiduks oli kartul, kaste ja kanašnitsel, magustoiduks oli õunakook. Pärast lõunat jõudsime Vilsandi rahvusparki. Seal näidati meile tutvustavat filmi Saaremaast, saime käia ringi majades ja vaadata fossiile ja muud põnevat.

Õhtul oli meil mõnus õhtusöök Sinu Cateringis. Pärast sööki lasti muusikat ja hakati tantsima. Külalised tutvustasid ka oma kultuuri tantse.

Vaatamata tuulisele ja jahedale ilmale oli meeldiv toreda seltskonna keskel aega veeta. Õhtul oli veel toredam koosolemine soojas ja hubases majas.

Säde Au KLG-20

Pühapäev, 21.22.2021

Me pidime vara ärkama, et meil jääks Tallinna avastamiseks rohkem aega.

Kui kõik olid Arensburgi hotelli ees kokku saanud, võttis meie tore bussijuht meid enda bussi peale ja sõidutas meid Tallinnasse.

Teel Tallinnasse rääkis Elle natukene Eesti kohta, kuid esialgu natuke vähem kui tavaliselt, kuna kell oli veel nii varajane.

Peagi jõudsime me praamile Piret, kus sai natuke sirutada, joogi-söögipausi teha ja siis edasi bussiga Tallinnasse suunduda.

Tallinnasse jõudnud, peatusime Riigikogu ees. Riigikogus tutvustas Urve Tiidus meile, milline näeb Riigikogu seestpoolt välja. Ta rääkis ka natukene sellest, kuidas meie valitsus töötab, Eesti müütidest ja digitaalsetest teenustest ning muust huvitavast, mis võis natukenegi kas Eesti või projekti teemadega seostuda.

Tänu Urve Tiidusele nägime ära ruumi, kus toimuvad erakonnasisesed kokkutulekud. Peale Riigikogu külastamist avastasime Aleksander Nevski katedraali, mis on täpselt Riigikogu vastas. Kui tulime katedraalist välja, hakkas lund sadama.

Siis me suundusime giidile järgnedes Iiri pubisse The Dubliner lõunat sööma.

Peale söömist jätkas giid Tallinna tutvustamist, me nägime ära Taani kuninga aia, Pika jala tänava, saime ilusa vaate üle Tallinna (isegi kuigi lumesadu tegi kaugele nägemise keerulisemaks), siis jõudsime me lõpuks Raekoja platsini, kus välismaalt pärit projektis osalejatele jagati Eesti lipuga paelu, räägiti paar viimast sõna ja anti vaba aega linnas ringi vaatamiseks või muuseumide külastamiseks.

Peale seda pidid kõik osalised Raekoja platsi kella all kokku saama, et hakata koos bussi poole suunduma. Kui kõik olid bussis, viidi kõik peale Portugalist ja Eestist pärit osaliste oma hotellidesse.

Meie tore bussijuht sõidutas meid lennujaama. Lõpuks oli aeg ka Portugali külalistega hüvasti jätta ja alustada oma koduteed Saaremaale.