“Vallastruktuuri töötajate arvu tuleks vähendada ja kokkuhoitavast rahast ühinemislepingu projekte kaasfinantseerida,” leiab Vätta Külade Selts oma ettepanekutes Saaremaa valla eelarvestrateegiasse aastateks 2024–2027.
Vätta Külade Selts: vallatöötajaid on liiga palju (1)
Esimene ettepanek – kinni pidada ühinemislepingus võetud kohustusest, kus küla- ja alevikuraha ning mittetulundustegevuse toetused ei vähene. Tänaseks on see üleüldse ära kaotatud.
Külaraha oli mõeldud külavanematele kulude katmiseks – tänases seisus peaksid külavanemad leidma ise raha, et olla abikäeks valla ja kogukonna vahel, kusjuures see kogukond maksab maksud suure tõenäosusega vallale. Õhinapõhine tegutsemine võiks sel juhul tulla “moodi” ka vallaametnike, sealhulgas kõrgemate teenistujate hulgas.
Teine ettepanek – kinni pidada ühinemislepingus lubatud Vaivere ja Vanamõisa vahelise kergliiklustee ehituse lubadusest. Eriti suveperioodil on maantee rattureid täis, noored käivad Vanamõisas ujumas, inimesed tahavad sõita rattaga töö ja kodu vahet.
Praegu on maantee nii kitsas, et see ei anna välja isegi kahte täismõõdus sõidurada ning tee on markeeritud üherajalise ja kahesuunalise liikluse tarvis. Vättal tegutseb jätkuvalt ka kalatööstus ning liigub omajagu veokeid.
Kergliiklusteede ehituseks pakub vabariigi valitsus võimaluse taotleda perioodi 2021–2027 struktuuritoetuse toetust meetme “Kohaliku omavalitsuse investeeringud jalgratta- või jalgteedesse” alt. Sealt on võimalik taotleda toetust kuni 500 000 eurot ühe projekti kohta.
Kui sellest summast ei saa kogu teed, siis tuleks teha puuduvast kasvõi pool, aga teha seda hästi.
Kolmas ettepanek – vähendada valla struktuuris töötavate isikute arvu. Näiteks ametnike arvelt, kelle tegevust külavanemad dubleerivad või olulisel määral ära teevad. Näiteks teenuskeskuste juhi ametikoht – selle arvelt saaks kaasfinantseerida mitmeid projekte. Vähendada tuleks ametnike mõttetut sõitmist valla sõidukitega.
Miks peab teenuskeskuse juht, kes elab Kuressaares, sõitma valla autoga Kuressaarest teenuskeskusesse ja tagasi? Selle asemel võiks ta olla eeskujuks ja sama vahemaa läbida ühistranspordiga, mis sellest, et buss liigub ebamõistlikel aegadel. Ametisõitudeks on teenuskeskuste juures elektrisõidukid.
Kokkuhoitava raha arvelt saaks kaasfinantseerida ühinemislepingu projekte ja teha erinevaid remonte – näiteks vajab remonti Sandla kultuurimaja katus.