Vallavanem vallavolinikule Nutisõltuvuse tegelik probleem peitub kodudes!

Copy
KOOLID VALLALE: Väga raske on õpilaste nutisõltuvusega võidelda, kui lapsevanemad omalt poolt kaasa ei aita.
KOOLID VALLALE: Väga raske on õpilaste nutisõltuvusega võidelda, kui lapsevanemad omalt poolt kaasa ei aita. Foto: Freepik

Saaremaa vallavanem Mikk Tuisk vastas volikogu liikme Kristjan Moora arupärimisele nutiseadmete kasutamise reeglite kohta valla haridusasutustes, et õpilasi puudutavad reeglid kehtestab iga kool oma kodukorras.

Moora esitas vallavanemale arupärimise, kus palus kirjalikke vastuseid nutiseadmete kasutamise reguleerimise kohta valla haridusasutustes. Tuisk selgitas oma vastuses, et vallavalitsus saatis "tõenduspõhise ülevaate saamiseks" Moora küsimused haridusasutustele. Oma vastustes tugines vallavanem koolidest saadud infole.

Kristjan Moora: Millised reeglid on haridusasutuste töötajatele ja õpilastele kehtestatud isiklike nutiseadmete kasutamiseks koolikeskkonnas?

Mikk Tuisk: Töötajate osa on reguleeritud töösisekorra eeskirjades või koostöökokkuleppes (näiteks on personali koostöökokkuleppes punkt: "Võtame kohtumistest (koosolek, ümarlaud, arutelu vmt) aktiivselt osa ega tegele kõrvaliste asjadega."). Lisaks toodi välja, et vastavalt hädaolukordade lahendamise plaanile peab õpetaja olema valmis reageerima ehk kutsuma mobiili kasutades abi või informeerima juhtkonda tekkinud olukorrast. See tähendab, et töötajal peab mobiil kaasas olema. Viis asutust vastasid, et töötajate jaoks ei ole nutiseadmete kasutamine reguleeritud, kuid teema on arutusel olnud.

Õpilasi puudutavad reeglid on kirjas kooli kodukorras, mille kohaselt peavad nutiseadmed tunni ajal olema hääletul režiimil või väljalülitatult kotis (välja arvatud juhul, kui klassil on kokkulepe õpetajaga, et tunni alguses pannakse nutiseadmed õpetaja poolt näidatud kohta – kasti, riiulisse või mujale) või vähemalt laualt ära ning tunnis võib neid kasutada õpetaja nõusolekul õppe-eesmärgil.

Lasteaedade kodukorras on punkt, et nutiseadmed on lasteaias keelatud.

Kuidas on korraldatud haridusasutuste töötajate, õpilaste, lastevanemate informeerimine kehtestatud reeglitest ning õpetajate ja õpilaste digipädevuste arendamine õppetöö käigus?

Kodukord kooskõlastatakse õppenõukogu, hoolekogu ja ka õpilasesindusega ning pannakse üles kooli kodulehele või stuudiumisse/e-kooli jne. Käitumisreeglid on asutuste seinal, lisaks räägitakse läbi erinevatel koosolekutel, näiteks lastevanemate koosolekul, hoolekogu koosolekutel jne ning iga õppeaasta algul klassijuhatajatunnis.

Kuidas on korraldatud vastavate reeglite rakendamine ja nende täitmise kontrollimine?

Iga õppeaasta alguses tuletatakse reeglid meelde ja nende täitmist kontrollivad kõik täiskasvanud, kes haridusasutuses töötavad. Rikkumise korral tehakse märkus päevikusse, e-kooli ja vajadusel vesteldakse lapsevanemaga.

Millised meetmed on kehtestatud ja kasutusel puhkudeks, kui isiklike nutiseadmete kasutamiseks koolikeskkonnas kehtestatud reegleid eiratakse?

Töötajate puhul ei ole siiani olnud vaja meetmeid rakendada. Vajadusel aga tehakse suuline märkus või toimub vestlus otsese juhiga. Kaks kooli lisasid juurde, et kasutusele võetakse töölepingutest tulenevad meetmed.

Õpilaste puhul rakendatakse põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest tulenevaid mõjutusmeetmeid: peamiselt vestlus lapsega, lapsevanemaga, märkus e-koolis ja nutiseadme konfiskeerimine eelnevalt lapsevanemat sellest teavitades.

Milline on Saaremaa haridusasutuste valmidus ja pädevus, et ära tunda riskirühma kuuluvaid ja digisõltuvuse all kannatavaid lapsi?

Osas koolides on õpetajad saanud vastavaid koolitusi. Peamiselt on hinnangu andmine tunnetuslik. Märgatakse lapse käitumise muutust, unisust (kui ta on näiteks öösel kodus olnud nutiseadmetes), õpitulemuste langust. Koolis on seda näha eelkõige lapse ärritumisest, kui tal keelatakse nutiseadmes olla jne.

Milliseid meetmeid rakendatakse Saaremaa haridusasutustes laste puhul, kellel kahtlustatakse digisõltuvust?

Ühene vastus kõigilt asutustelt oli, et probleemi tuvastamisel tehakse koostööd koduga ning tugimeeskonnaga.

Millised ennetavaid meetmeid on kehtestatud ja rakendatakse vähendamaks lastel digisõltuvuse teket?

Sellest teemast rääkimine sihtgrupi (lapsed, lapsevanemad jne) põhiselt, koolitused personalile. Lastele alternatiivsete tegevuste planeerimine ja võimaldamine, nt nuputamismängud vahetunnis, tantsuvahetunnid, liikumisvahetunnid vms. Üks kool lisas, et nad piiravad nutiseadmete kasutamist kooli ruumides.

Milliseid meetmeid on Saaremaa valla haridusasutustes rakendatud vähendamaks nutiseadmetest leviva elektromagnetkiirguse negatiivset mõju laste ja haridusasutuste töötajate tervisele?

Lasteaia magamisruumidesse WiFi ruutereid ei paigaldata või paigaldatakse need sealt ümber mujale. Päriselt pole seda võimalik eirata, sest kogu töö asutustes on meil siiski üles ehitatud digiseadmete kasutamisele.

Kui vallavanem tõdeb, et nutiseadmete kasutamine Saaremaa valla haridusasutustes vajab täiendavat reguleerimist, siis palun vastake, milliste täiendavate meetmete rakendamist vallavalitsus kavandab ning milliste abivallavanemate vastutusalas on kavas selle valdkonna teemasid lahendada.

Vallavalitsuse haridus- ja noorsootöö osakond teeb sel teemal pidevat tihedat koostööd haridusasutuste juhtidega, kellega koos planeeritakse vastavaid ennetustegevusi, et tagada üle valla ühtne käitumine. Regulatsiooni vastavalt kokkulepitule kehtestab iga asutus, kooskõlastades selle enne lapsevanemate, õpilaste ja hoolekoguga.

Küsisime haridusasutustelt, millisena näevad nad valla rolli selle teema käsitlemisel. Asutused leidsid, et ülevallalised regulatsioonid lihtsustaksid koolide ja lasteaedade tööd, kuid kooliväliste regulatsioonide korral tuleks vallal tagada ka kontroll ja järelevalve haridusasutuses. Tegelikult arvati, et kooli kodukorras kehtestatakse koos vanematega reeglid, mille täitmist suudetakse ise koostöös õpilaste ja vanematega tagada.

Peamine mõte haridusasutustelt, õpetajatelt ja koolitöötajatelt on aga see, et väga raske on nutisõltuvusega võidelda, kui vanemad omalt poolt kaasa ei aita. Ehk siis tegelik probleem peitub meil kodus! Haridusasutuses on lapsel enamik aega tegevustega kaetud, aeg nutiseadmes olemiseks tekib aeg kodus ja paljud vanemad ei taha mõista teema tõsidust.

Tagasi üles