Suur Katel sai üle mitme aasta vägeva jääkaane

Raul Vinni
, ajakirjanik
Copy
MURE: Järgmistel päevadel lubatud sula võib Roomassaare sadama olukorra väga keeruliseks muuta ja oluliselt raskendada laevaliiklust.
MURE: Järgmistel päevadel lubatud sula võib Roomassaare sadama olukorra väga keeruliseks muuta ja oluliselt raskendada laevaliiklust. Foto: Maanus Masing / Saarte Hääl

Eelmise nädala talveilmad on Suure Katla nii kinni külmutanud, et vaba vesi avaneb alles Abruka saare taga. 

Saarte Liinide pukseri Panda kapten Andrus Saat rääkis eile päeval, et Suur Katel on tõesti kinni. Üleeile Abruka liinilaeva asendanud Panda kapten nägi vaba vett enda sõnul Virve kuival, mis on kaugel Abruka taga. Sellist pilti pole Suures Katlas ammu olnud. Saat ütles, et üle-eelmisel aastal vist oli korraks hetk, kus jää pakkis kokku ja Panda käis läbi rüsi kaubalaeva välja viimas. 

Jää on Saadi sõnul raske. See polnud küll paks, aga jäätaldrikud olid ennast üksteise peale püsti ajanud ja see andis oma kümme sentimeetrit paksust küll. “Ma pidin laevale ikkagi 70 protsenti koormust andma, et üldse sellest läbi minna,” kirjeldas kapten olusid. 

Kohtades, kus vesi on sügavam, on Saadi sõnul täiesti ühtlane jääplaat. “Sile nagu peegel.”

Sügavamates kohtades on jää Saadi sõnul 4–5 sentimeetri paksune, seega ei maksta tema kinnitusel jää peale minna veel kellelgi. Kalda ääres madalamas vees võib jää muidugi paksem olla. 

Praegu on Panda tööks Roomassaare sadama akvatooriumi lahtihoidmine kaubalaevade jaoks. 

Järgmistel päevadel lubatud sula kohta ütles Andrus Saat, et see võib olukorra veelgi hullemaks teha. Praegu veel kinni olev jää võib sulades ja lõunakaare tuultega liikudes tekitada päris keerulise olukorra: “Probleemid alles tulevad, kui ta selle Roomassaare augu siin umbselt kinni pakib.”

Tagasi üles