Saarlased teavad, et kui nende tervisega midagi hullu juhtub, tulevad Kuressaare haigla arstidele appi Tallinna tohtrid ja pealinna lennutavad abivajaja lennusalga päästekopteri meeskonnad.
Päästekopteri Saaremaa kohal märkamine või kuulmine ei jäta külmaks kedagi. Küsiv pilk taevas, mõtleme: kas on mõni raske õnnetus juhtunud? Või viidi keegi mandrile sünnitama? Või otsitakse kaduma läinud inimest? Mis lahti?
Võtsime detsembri alguses ette teekonna Tallinna lennujaama kohtumaks politsei- ja piirivalveameti lennusalgaga, et uurida, kes on need inimesed, kes lisaks reanimobiili personalile aitavad patsiente turvaliselt Kuressaarest Tallinna transportida. Leidsime eest kaks saarlast.
Aga kõigepealt veidi arve.
PPA andmeil on päästekopter 27. detsembri seisuga teinud Kuressaarde 62 meditsiinilendu. 2021 tegi lennusalga kopter Saaremaale 55 meditsiinilendu, 2022. aastal 60. On juhtunud sedagi, et kopter teeb päevas Tallinnast rohkem kui ühe Saaremaa-otsa.
Enneaegsed sünnitajad ning südame- ja peaajuinfarktid
2023. aastal transportis PERH-i reanimobiil patsienti Kuressaare haiglast kokku 97 korral, nendest 38 juhul helikopteriga ning 59-l maad mööda. Lisanduvad lastehaigla patsiendid.
Enim oli patsientide hulgas PERH-i andmeil rasedaid, keda Kuressaare günekoloog oli kas ema- või lootepoolsete riskide tõttu suunanud sünnitama kõrgema etapi haiglasse (6 juhul), ägeda südameinfarkti haigeid (5) ja peaajuinfarktihaigeid (4). Lisaks mõned traumahaiged ja kaks raskekujulise puukentsefaliidiga patsienti.
Maad mööda transporditud haigetest suuremal osal oli südameinfarkt või koronaarhaigus (22 juhtu), mõned raskekujulise AV-blokaadiga (südameaeglusega) patsiendid südamestimulaatori paigalduseks (4) ning üksikud kirurgilised haiged (neurokirurgia, kõhuõõnekirurgia).
Tänavused ambulantslennud Kuressaarde: jaanuaris 2, veebruaris 5, märtsis ja aprillis 6, mais 2, juunis 6, juulis 7, augustis 5, septembris 7, oktoobris 9, novembris 4 ja detsembris 3.
“Kuressaare haigla erakorralise meditsiini osakonnast suunatakse kõrgemasse ravietappi edasi patsiendid, kelle puhul siinsetest oskustest või tehnilisest võimekusest puudu jääb,” räägib Kuressaare haigla erakorralise meditsiini osakonna juht Mihkel Laidna. Iga kõrgemasse ravietappi suunamine vajab kooskõlastust sealse osakonna valvearstiga, ilma selleta kedagi edasi suunata ei saa.
/nginx/o/2023/09/07/15575666t1h230b.jpg)
Transpordimeetodi – kas erakorraline transport teostatakse kopteriga või maad mööda – otsustab Laidna sõnul PERH-i reanimobiil.
Transpordimeetodi valikut mõjutavad erinevad faktorid, sh haige stabiilsus ja sekkumise vajaduse kiirus ning kas kopter üldse saab tulla. “Kopter võib olla parajasti mujal, ilm halb või meeskonnal lennutunnid täis,” nendib Laidna.
Lennutundidega seotud probleem võib ilmneda valvevahetuse lõpus, kui meeskonnale, kes on tööl kella 21-ni õhtul, tuleb Kuressaare ambulantskutse näiteks kell 20. Kuna Kuressaare ambulantslennu kestus on üldjuhul minimaalselt 2,5 tundi, saavad vana meeskonna töötunnid täis ja võibki tulla otsus, et ei lennata välja. Uus meeskond saab reageerida alles umbes 21.30–22.00.
Sellistes olukordades teeb PPA kõik võimaliku, et leida asendus, kuid alati see ei õnnestu. Väljalennu võimaluse puudumine võib tulla ka tehnikarikkest või möödapääsmatust hooldusest.