/nginx/o/2019/04/28/11999433t1hbaee.jpg)
Väino Reinart: ma usun väärtustepõhise poliitika olemasolusse
/nginx/o/2019/04/28/11999433t1hbaee.jpg)
Käesoleva aasta suvel määrati Eesti suursaadikuks Ameerika Ühendriikides Kuressaares sündinud ja kasvanud mees Väino Reinart. Septembris andis ta Valges Majas president George W. Bushile üle oma volikirjad.
Intervjuu värske suursaadikuga on tehtud oktoobrikuu esimesel poolel. Selles väljendab Väino Reinart seisukohta, et Ühendriigid viivad maailmaareenil ellu inimlikele väärtustele tuginevat poliitikat ja et salatehingute sõlmimine on jäänud diplomaatia ajalukku.
Meie tänases õiguslikus raamistikus on improviseerimisruumi selles osas kaunis vähe. Ei ole nii, et tuleb uus saadik ja ütleb, et nüüd me hakkame tegema seda ja teist varasemast hoopis erinevalt.
Eesti välisesinduste üldised põhiülesanded on paika pandud seadustega, saatkondade põhimäärustega, kõikvõimalikke prioriteetseid tegevusi kirjeldavaid dokumente ka koostatakse aeg-ajalt.
Kui ühte lausesse püüda kokku võtta siis [eesmärkideks on] eelkõige igakülgsete suhete arendamine asukohariigiga Eesti huvidest lähtuvalt, võimalikult soodsate tingimuste loomine Eesti majandusliku heaolu edendamiseks, tihe koostöö Eesti rahvusvahelise seisundi ja julgeoleku kindlustamiseks, Eesti kodanikega asukohariigis seonduv loomulikult ka.
Viimastel aastatel on lisandunud ka Euroopa Liidu ühisest välis- ja julgeolekupoliitikast tulenev. Nii et kui meil endal mõnes küsimuses erilist huvi ei ole, aga Euroopa Liidul kollektiivselt on see huvi olemas, siis me ajame loomulikult Euroopa Liidu kollektiivset poliitikat.
Eesti suhted Ameerika Ühendriikidega on väga head, ükskõik, millist valdkonda siin vaadata. Meil on väga tihedad poliitilised suhted, mille kinnituseks on Ameerika Ühendriikide presidendi G. W. Bushi visiit Eestisse läinud aastal, samuti Eesti presidendi Toomas Hendrik Ilvese visiit Valgesse Majja käesoleval aastal.
Loomulikult saab alati väita, et näiteks majandus- või kultuurialase suhtluse arendamisel on kasutamata võimalusi. Ja selline väide on peaaegu alati õige.
Eesti ja Ameerika Ühendriikide suhetes on kasutamata võimalusi, kasutamata võimalused ei tähenda aga tingimata lahendamata küsimusi või lahkarvamusi. Üheks sellistest võimalustest on kahtlemata vajadus jõuda vastastikkuse viisavabaduseni.
Selles osas me liigume praegu edasi kaunis hästi, käib väga tihe koostöö viisavabastusprogrammi laiendamiseks, kõik juriidilised eeldused on selleks loodud. Ma usun meil olevat põhjust arvata, et Eesti võiks olla üks esimesi riike, kellele võidakse paari aasta perspektiivis viisavabastusprogrammi uute reeglite alusel laiendada.
Nagu juba ütlesin, saab alati intensiivistada majandus- või kultuurialast suhtlemist. Tänase päeva seisuga on Ameerika Ühendriigid Eestisse välisinvesteeringuid teinud riikide reas kaheksandal kohal. Samas näiteks Taanis on kolmandik kõigist välisinvesteeringutest pärit Ameerika Ühendriikidest. Ma usun, et Eesti majanduskliima on piisavalt atraktiivne tahtmaks, et investeeringuid Ameerika Ühendriikidest oleks rohkem.
Ma olen sellist arvamust ka Eesti kohta päris tihti kuulnud. Ja veel paljude teiste riikide kohta ka. Piisavalt sageli, järeldamaks, et riigid, kes püüavad rahvusvaheliselt midagi korda saata, teenivad varem või hiljem sellise arvamuse kellegi silmis ikka ära.
Meil küll ei ole Ameerika Ühendriikidest mingit põhjust niimoodi arvata.
Eesti Vabariik on oma arvamust selles osas ühemõtteliselt tegudega väljendanud, saates nii Iraaki kui ka Afganistani oma väeüksused. Loomulikult käivad igas riigis, kaasaarvatud Ameerika Ühendriikides ja Eestis, arutelud selle üle, kas, kuidas ja mida teha edasi või teha teistmoodi.
Tagantjärele on seda kõike ju palju lihtsam arvata ja eriti arvustada. Ja loomulikult kirjutatakse sellest ka erinevaid vaatenurki esitavaid raamatuid.
Inimõigused, sõnavabadus, seaduslikkuse ülimuslikkus ja paljud muud kaasaegsetele ühiskondadele omased demokraatliku elukorralduse alused on kirjas näiteks Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni Hartas.
Muude rahvaste suhtes oleks ikka kaunis ebaõiglane väita, nagu kajastaks see Harta vaid ameeriklaste või eurooplaste jaoks olulisi põhitõdesid või vaid meie arusaama rahvusvahelise elukorralduse alustest.
Shanghai Koostööorganisatsiooni juured on teatavasti omavahelises pingelõdvenduses, vajaduses vähendada relvastust ja suurendada usaldust vaieldava kuuluvusega piirialadel.
Kõikvõimalikud pingelõdvendused ja usaldust suurendavad ettevõtmised on teatavasti seda püsivamad, mida tihedamaks muutub omavaheline koostöö. Ja selles, kui omavaheline koostöö on suunatud majandusliku seisundi parandamisele ja pingete vähendamisele piirkonnas, pole ju midagi imelikku.
Maailmamajanduse seisukohast on see ju ka kasulik, kui võimalike arengumootoritena toimivaid piirkondi on rohkem kui üks. Kindlasti aitab see vältida selliseid kriise nagu 1997. aastal Tai rahvusvaluuta devalveerimise tulemusena sündinud rahaturgude kriis.
Neid riike ja piirkondi, kes oma mõjukust teiste riikide ja piirkondadega võrdlevad ja neist mööduda püüavad, leidub alati. Senikaua, kui see toimub vaba konkurentsi tingimustes ja tsiviliseeritult, pole põhjust ju selle pärast väga muretseda.
Jah, loomulikult ma usaldan Ameerika Ühendriike. Ameerika Ühendriigid on meid kogu aeg toetanud, ka siis, kui Eesti Vabariigi olemasolu kinnitused eksisteerisid eelkõige paberil, Eesti riigilipu kujul Riigidepartemangu fuajees, Eesti peakonsulaadina New Yorgis või suursaatkonnana Londonis.
Me peaksime sellest aru saama, et Nõukogude okupatsiooni mittetunnustamispoliitika ei olnud pelgalt mingisugune deklaratiivne tegevus, vaid see oli väga selge väärtustepõhine poliitika. Ja need väärtused pole kuhugi kadunud, nagu ei ole kadunud ka väärtustepõhine poliitika.
Põhja-Atlandi Leping on demokraatlike riikide vahel vabatahtlikult sõlmitud leping. Eesti sõlmib ju vabatahtlikult vaid selliseid lepinguid, mida ta kavatseb täita. Ja pole mingit alust arvata, et teised demokraatlikud riigid kavatseksid käituda kuidagi teisiti. Me poleks ju liitunud selle lepinguga, kui me ei kavatseks seda täita või kui me arvaks, et meie liitlasriigid ei kavatse seda täita.
Ega sellised tegelased, kes arvavad, et tänapäeval peaks saama samamoodi asju ajada, pole kuhugi kadunud. Mitmed lähiminevikus ilmunud mälestusteraamatud kinnitavad igatsust sedasorti tehingute järele ka näiteks seoses meie liitumisega NATO-ga.
Oluline on, et need soovid jäid soovideks. Ja asjaolu, et need on leidnud kiire tee memuaariraamatutesse, väljendavad vastaspoole suhtumist sellistesse ettepanekutesse. Ja kinnitavad sellise asjaajamise kuulumist minevikku, millest on õpitud.
Võin oma kogemuse põhjal kinnitada, et kui Eesti oleks 2000. aastal olnud Euroopa Liidu liikmesriik, siis oleksime seisnud vastu ettepanekutele kirjutada programmdokumentidesse seda, kuidas ja millal täpselt Euroopa Liit konkurentsivõimes või majandusedus kellestki mööda kavatseb minna.
Me ju üldiselt ei sea endale selliseid eesmärke, mille täitmine või mittetäitmine sõltub veel kellestki peale meie endi. Eesmärk muuta Euroopa Liit maailmas kõige konkurentsivõimelisemaks majanduspiirkonnaks pole samas ju kuidagi vale ja väärib saavutamist.
Euroopa Liidu tuleviku osas olen optimistlik. Ma usun, et siseprobleemidest institutsionaalse reformi osas saame me lähiajal üle ja et Euroopa Liit toodab läbi jätkuva laienemise ja oma mõjukuse suurenemise majanduslikku heaolu, julgeolekut ja stabiilsust edaspidigi.
Euroopa Parlamendi kahe asukohaga seonduv ei tarvitse meile meeldida, aga sellest on võimalik minu arvates aru saada. Kui mõne olulise Euroopa institutsiooni asukoht oleks näiteks aegade algusest olnud Eestis, kui selle tulemusena oleks Eestis loodud märkimisväärsel arvul töökohti, siis me võib olla ei ruttaks sellest loobuma mõne teise asukoha kasuks, sõltumata sellest, et keegi kusagil peab seda absurdseks.
Sellega ei taha ma öelda, et see oleks kõik majanduslikult väga otstarbekas.
Ma vist ütlesin “kulukaid”. Pidasin silmas seda, et Türgi võimaliku liitumise tulemusena on vaja üle vaadata mitmete poliitikate otstarbekus. Näiteks lähenemine põllumajandustoodanguga isevarustamise põhimõttele Euroopa Liidu siseselt peaks kõigi eelduste kohaselt olema erinev, sõltuvalt sellest, kas Türgi on sees või väljas.
Muidugi saab. Riigiametnikuna on mul küll väga keeruline seda kommenteerida, aga ma ei näe, kuidas valimistel mitteosalemine kasulik võiks olla.
Ma ei ole poliitikasse kuidagi sattunud. Sellist eluala vahetust kaheksakümnendate lõpus, üheksakümnendate alguses ei pea ma väga erandlikuks. Meile kõigile avanesid tollal hoopis teistsugused võimalused – kes tegid panku, kes mingit muud äri, paljud läksid ka riigiteenistusse. Ja riigiteenistusel oli paljudele oma riigi loomise käigus ikka varasemast sootuks teistsugune tähendus. Nii mullegi.
Ilmselgelt ebapiisavalt, viimastel aastatel vaid kord aastas. Aga ma olen kodusaare tegemistega kursis, tänapäeval on see õnneks väga lihtsalt teostatav.
Mõjutanud on paljud. Mul on olnud võimalus nüüdseks juba ligi 25 aasta jooksul töötada väga tugevate ja karismaatiliste liidrite meeskondades, nii välisministeeriumis, kultuuriministeeriumis kui ka teaduste akadeemias.
Kikilipsu hakkasin kandma oma esimeses pikaajalises välislähetuses Viinis. See ei olnud seal üliväga haruldane, haruldane ei olnud see ka Brüsselis ega ole ka Washingtonis. Sellega ei taha ma kuidagi vabariigi presidendi positiivset eeskuju kahtluse alla seada.
Sündinud 28. detsembril 1962 Kuressaares
Haridus
1981–1986 Õppis Tallinna Tehnikaülikoolis
raadioelektroonika eriala
1988–1990 Aspirantuur füüsika erialal Eesti Teaduste
Akadeemia keemilise füüsika ja biofüüsika
instituudis
1992–1993 Õpingud Genfi Kõrgemas Rahvusvaheliste
Suhete Instituudis relvastuskontrolli ja
julgeolekupoliitika erialal
Karjäär
1984–1988 Eesti Teaduste Akadeemia keemilise füüsika ja
biofüüsika instituudi teadlane
1990 Eesti kultuuriministri nõunik
1992 Asus tööle välisministeeriumisse
1994 Eesti delegatsiooni juht läbirääkimistel
Venemaaga
1995 Välisministeeriumi poliitikaosakonna juhataja
1995–1999 Eesti esindaja OSCE juures
1999–2001 Välisministeeriumi poliitikaosakonna
peadirektor
2001–2002 Välisministeeriumi asekantsler poliitika- ja
pressiküsimustes
2002–2007 Eesti alaline esindaja Euroopa Liidu juures
Perekonnaseis Abielus