Eesti käänuline tee mängutööstuse tippklassi

Copy
Foto: Erakogu

Eesti mängutööstus on lihtviisil jagunenud kaheks: need, kes mänge loovad, ning need, kes soovivad mänge luua. Kahel ettevõttel on kindlasti vahe juba kvaliteedi osas ning kui võtta võrdlusesse ka storytime, nagu enamik mängureid seda nimetab, siis on just lugu see, millele edukad mängutöösturid oma mängud üles ehitavad. Viimased 10 aastat on olnud rasked ja seda kindlasti juba sel põhjusel, et kodumaal on raske turustada Eestis arendatud mängu, mille põhimõte on tuua grupeeringuliselt kokku uusi fänne. Mujalt maailmast sisserännanud firmad vallutavad jooksult nii kodust kui ka välisturgu. Kuid "gurmaane" see ei heiduta ning tõsised mängurid soovivad siiski olla nende fännide seas, kes oma riigi mängutööstust ka toetavad.

Eesti edukaimate start-up´ide loojad on algselt alustanud mängude loomisega ning ka Skype´i loomise juures olnud eestlased lõid kõigepealt arvutis mängimiseks mõeldud mänge. Truu suhtumine algse tehnoloogilise lahenduse mõistes võimaldas tuua turule ka visuaalselt ja graafiliselt keskmise kvaliteediga mänge, mille väärtus ei ole 30 aastat hiljem vähenenud. Harjutamine teeb ju meistriks ning kõige tähtsam oli siiski algse versiooni loomine ning lihtsa idee teostamine.

Erinevalt Soomest on Eestis mängude turuletoomisel tekkinud pikemad pausid. Soomlased suudavad pea igal aastal üllatada kodumaiseid mängureid uute hittidega. See-eest varuvad eestlased aga aega ning üritavad pigem luua miskit suurejoonelist, hoolimata kulunud ajast ja vaevast. Siiski ei ole see töö ja vaev olnud ilmaasjata ning keerukas tee tippklassi kulmineerus juba 2016. aastal.

Playtech Estonia on üks Eesti mängutööstuse lipulaevu, mille nime tunnevad pigem suured investorid ning samal alal töötavad ettevõtted. Huvi Eestis loodud ettevõtte vastu on olnud piisavalt suur selleks, et üritada firmat eestlaste käest ära osta. 2021. aastal see neil ka õnnestus, oktoobris soetas endale suure osa osakuid üks Austraalia Leisure´i mängutööstuse ja reklaamindusega tugevalt seotud mängurite ühistu loodud ettevõte.

Kui suureks võivad paisuda skandaalid seoses mänguloojatega? Sobiva näitena võib tuua 2020. aasta suve lõpus puhkenud hüsteerilise skandaali, millel lõppu ei paistnudki. Limestone Games´i mänguloomise ettevõttes avalikustasid mitmed töötajad tõe firma endise looja kohta, kes ignoreeris oma töötajate vajadusi. Lisaks kõigele muule lõi endine juht firmas toksilise töökeskkonna ning süüdistused kulmineerusid ähvardustega. Samuti süüdistati firma eelmist juhti ettevõtte omastamises ning ahistamises.

Mängumaailm on suure kasumiga firmade pärusmaa, milles ei ole kohta nõrgale lülile. Ning kui nõrgad lülid ilmnevad, tuleb nendest kohe lahti saada. Mis hoiab koos üht firmat – see on meeskond! Skandaal vältas mitmeid kuid ning rahalised kahjud nii töötajatele kui ka firma juhatuse poolses otsas olid visuaalselt nähtavad.

Eesti mängutööstuses osalevatest ettevõtetest on tippklassi jõudnud siiski vähesed. Boost Casino lehelt leiab näiteks paljude Arcade´i mängutootjate mänge, kuid asjasse piisavalt põhjalikult süvenedes avastab mängija, et see on vaid algus. Eestlaste loodud Gamefounders on Euroopas näiteks esimesel kohal ning maailmas kolmas mängude kiirendi.

Tagasi üles