Esimest korda siiakanti sattujale ilmutab 140 aastat vana palvemaja end metsatuka seest ootamatult ja üllatuslikult. Kui veel lähiminevikus avanes tulijale pigem kummituslik pilt, on tänaseks kõik muutunud. See, et lagunevast hoonest on saanud arvestatav kultuuri- ja kogukonna kooskäimise koht, on suuresti ettevõtliku, mullateadlase hariduse ja jalgpallurihingega Priit Penu teene.
Kuidas see hoone sulle silma jäi ja millises seisus ta oli?
Võiks öelda nii, et ma olen kogu oma teadliku elu seda hoonet jälginud (naerab). Lapsepõlves olen sealt sadu kordi mööda käinud ja sisse piilunud ja nagu hiljem teistelt inimestelt olen kuulnud, siis sellel majal on kogu aeg mingi eriline hingus olnud. Paljudele tundus see maja natuke hirmutav, küllap tema räämas välisilme pärast, paljud on seda pidanud müstiliseks, aga ükskõikseks pole see maja kedagi jätnud. Saatus tahtis nii, et mingil ajal 90-ndate keskel olid korra lausa selle maja võtmed minu käes ja küllap sel ajal tekkiski see tunne, et see maja tuleb päästa.
Kuigi olin ka enne teinud pingutusi maja omandamiseks EELK käest, siis 2010 jõudsime esialgu rendilepinguni ja siis juba hiljem ka ostu-müügilepinguni. Maja seisukord oli sel ajal juba üpris vilets, sest 2005. aasta jaanuaritorm oli katust korralikult räsinud ja see jooksis kõvasti läbi. Pidime lausa toed laetaladele alla panema, et lagi sisse ei kukuks. Seejärel sai kirjutatud projekt ja taotletud ka rahastamist maaelu mitmekesistamise meetme alt ja nii ta vaikselt pihta hakkas.
Kui palju on teada selle maja ajaloost? Mis seal veel on olnud peale palvemaja?
Maja valmis 1879. aasta jaanipäevaks ja oli mõeldud vennastekoguduse palvemajana, plaanitud ja ehitatud kohalike elanike poolt. Ilmselt oli tema valmimine ka omamoodi vastulöök Lümanda õigeusu kiriku ehitamisele, sest eks väike võitlus käis ka sellel tandril. Seda palvemaja on kirjeldanud oma romaanis “Toomas Tamm” ka kirjanik August Mälk, sest peategelane oli palvemajas “lugejaks”. Kogudus tegutses selles majas kuni 1946. aastani, kui vennastekoguduse liikumine keelustati. Hiljem oli maja kasutusel peamiselt teravilja- ja seemnehoidlana kuni 1994.–95. aastani, kui kohalik põllumajandusühistu tegevuse lõpetas ja maja tagastati kogudusele. Pärast seda majas midagi enam ei toimunud, seisis ja lagunes vaikselt. (Nõukogude ajal ehitati hoone kagupoolsesse otsa sõrestikseinte ja kaldkatusega kuur, palvela keskmine tahveluks muudeti kahepoolsete plankväravatega sisepääsuks, saali ehitati viljaelevaator vilja transpordiks õuest pööningule läbi kahe korruse. – Mihkel Koppel “Koplimetsa palvemaja. Eksperdihinnang mälestise tunnustele vastavuse kohta”, Kuressaare 2010.)